Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Najczęstsze przyczyny uszkodzeń opon
Bez sprawnych opon nie ma mowy o komfortowej, a przede wszystkim bezpiecznej jeździe. Niestety intensywna eksploatacja, stan dróg, niewłaściwe użytkowania i warunki atmosferyczne mogą zmniejszać wytrzymałość i żywotność samochodowego ogumienia.
Z jakimi usterkami mają najczęściej do czynienia mechanicy i wulkanizatorzy? Co najbardziej wpływa na uszkodzenia opon?
Jakie sygnały powinny zaniepokoić kierowcę?
Już na podstawie pewnych symptomów można uznać, że z ogumieniem dzieje się coś niepokojącego. Chodzi o znaki takie jak:
- bezwarunkowe zbaczanie z toru jazdy,
- nietypowe wibracje odczuwane na kierownicy,
- uczucie „ściągania” pojazdu na pobocze.
Nie warto jednak samodzielnie stawiać diagnozy. Właściwa ocena stanu i naprawa opon powinny się odbywać pod okiem fachowców z wyspecjalizowanego serwisu.
Przede wszystkim uszkodzenia mechaniczne
Zdecydowanie najczęstszym powodem wymiany opony jest jej uszkodzenie mechaniczne. Dochodzi do tego w wyniku kontaktu z twardą, ostrą krawędzią. „Winowajcami” mogą być nie tylko kawałki szkła lub gwoździe. Często są to też niepozorne ciała obce, takie jak drobne kamienie leżące samoistnie na asfalcie. Nawet taka przyczyna może doprowadzić do przerwania ciągłości powierzchni gumy.
W wyniku przebicia następuje niemal natychmiastowa utrata ciśnienia w kole. To tak zwany „kapeć”, czyli potoczna nazwa problemu, który spotkał na drodze wielu kierowców.
Co robić, gdy dojdzie do takiej awarii? Nie należy samodzielnie usuwać elementu. Może to skutkować nagłą utratą powietrza, a tego lepiej unikać na trasie. Na szczęście zdecydowaną większość przebić można naprawić i nie trzeba wymieniać opony. W profesjonalnym serwisie fachowcy bez problemu zajmą się „dziurami” do średnicy 6 mm włącznie.
Nieodpowiedni montaż
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak ogromne znaczenie w kontekście żywotności opon ma ich właściwy montaż. Przykładowo, źle dobrana do danego pojazdu opona może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi.
Można unikać takich sytuacji, udając się do specjalistycznego warsztatu, specjalizującego się w ogumieniu. Profesjonalne usługi w tym zakresie świadczy na przykład serwis ogumienia Kuliszewski z Prudnika.
Niewłaściwa eksploatacja
Kolejnym powodem problemów z oponami jest ich niewłaściwa, niefrasobliwa eksploatacja. Sprowadza się to do tego, że właściciel pojazdu nie kontroluje regularnie ciśnienia. To z kolei prowadzi do różnego typu uszkodzeń bieżnika. Wśród częstych problemów pojawiają się np. zużycie barków lub czoła opony. W niektórych przypadkach dochodzi także do przegrzania konstrukcji koła.
Złe użytkowanie dotyczy także stylu jazdy kierowcy. Zbyt gwałtowne przyspieszanie, blokowanie kół lub ostre hamowanie – to wszystko negatywnie odbija się na żywotności ogumienia samochodowego. Nie bez znaczenia będą też zbyt dynamiczne najazdy na krawężniki oraz częste poruszanie się po nierównych, uszkodzonych drogach z dużą ilością dziur. Jeśli należysz do kierowców, którym zdarzają się takie zachowania, kontroluj na bieżąco stan zużycia bieżnika.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana