awaria-klimatyzacji
23 sierpnia 2018

Kategoria:
Motoryzacja

Najczęstsze przyczyny usterek klimatyzacji samochodowej

W upalne dni ciężko wyobrazić sobie podróż w samochodzie bez klimatyzacji. Podobnie jest w wilgotne, jesienne i zimowe miesiące, gdy klima pozwoli błyskawicznie odparować szyby. Jednak użytkowanie klimatyzacji w nieodpowiedni sposób szybko doprowadzi do usterek. Jak się okazuje, nie wszyscy pamiętają o regularnym serwisowaniu, a tym bardziej o obowiązkowym przeglądzie przed kolejnym sezonem. Jakie awarie należą do najczęstszych?

Regularny serwis klimatyzacji sposobem na uniknięcie awarii

Wielu kierowców używa klimatyzacji wyłącznie latem. To duży błąd. Klimatyzacja powinna być używana przez cały rok, niezależnie od pogody. Zapewnia to naturalne smarowanie elementów sprężarki, która jest głównym mechanizmem całego układu chłodzącego. Eksperci zalecają, aby uruchamiać klimatyzację co najmiej raz w tygodniu, na minimum 15 minut. Aby uniknąć awarii klimatyzacji, należy przeprowadzać regularny serwis, najlepiej raz w roku, przed sezonem letnim. Taką diagnostykę warto przeprowadzić w autoryzowanym serwisie Gastal we Wrocławiu. Podczas przeglądu, serwisant zdiagnozuje cały układ i uzupełni ubytki czynnika chłodzącego i oleju. Dzięki temu można uniknąć poważnych awarii klimatyzacji, np. usterki kompresora, którego naprawa kosztuje nawet kilka tysięcy złotych.

Najczęstsze awarie klimatyzacji samochodowej

Niestety nieprawidłowe, a zwłaszcza nieregularne używanie klimatyzacji może prowadzić do awarii układu chłodzącego. Czym wywołane są usterki i jak je rozpoznać?

  • brak czynnika chłodzącego – wskutek czego klimatyzacja nie zapewnia odpowiedniego chłodzenia powietrza;
  • wilgoć w układzie chłodzenia – obecność wody w układzie prowadzi do pogorszenia działania klimatyzacji oraz niesie ryzyko zamarznięcia zaworu rozprężnego;
  • nieszczelność układu – tę usterkę klimatyzacji samochodowej można rozpoznać poprzez szybkie ubywanie czynnika chłodzącego, mimo regularnego uzupełniania płynu;
  • uszkodzenie chłodnicy klimatyzacji – nieschłodzony czynnik podnosi ciśnienie w układzie, co uniemożliwia włączenie kompresora i w rezultacie może go uszkodzić;
  • wilgoć w parowniku – przyczynia się do rozwoju grzybów i bakterii, a także jest powodem nieprzyjemnego zapachu w samochodzie;
  • zanieczyszczenia – zapchany brudem i kurzem filtr przeciwpyłkowy pogarsza pracę układu klimatyzacyjnego i jest przyczyną nieprzyjemnego zapachu podczas pracy klimatyzacji;
  • uszkodzenie sprężarki – najczęstszą przyczyną jest brak oleju w układzie, co prowadzi do zatarcia części.