uklad wydechowy awaria
11 kwietnia 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Najczęstsze przyczyny awarii układu wydechowego w aucie

Układ wydechowy to jeden z tych elementów samochodu, które najczęściej ulegają awariom. Dzieje się tak, ponieważ stałe pracuje on na wysokich obrotach. Wysokie temperatury, szkodliwe substancje, spaliny — wszystko to powoduje, że niektóre części szybko się zużywają. Jakie są przyczyny takiego stanu rzeczy? Które elementy układu wydechowego są najbardziej podatne na usterki?

 

Jak działa układ wydechowy?

 

Układ wydechowy to system, który odpowiada za redukcję hałasu powodowanego pracą silnika. Jego zadaniem jest również odprowadzanie spalin z samochodu oraz zapobieganie przedostawania się gazów do atmosfery. Układ wydechowy składa się z następujących części:

  • kolektora wydechowego,
  • cylindrów,
  • przewodów,
  • sondy lambdy,
  • katalizatora,
  • tłumików,

Kolektor połączony z silnikiem ma za zadanie zbierać spaliny z cylindrów. Natomiast zamontowana w układzie sonda lambda bada skład spalin, aby móc dawkować paliwo w odpowiedniej ilości. Zadaniem katalizatora jest redukcja szkodliwych gazów przedostających się do atmosfery. Tłumiki, które są z nim bezpośrednio połączone, odpowiadają za redukcję drgań o dużej częstotliwości. Jak widać, najważniejszymi zadaniami całego układu są redukcja hałasu i drgań, odprowadzanie i oczyszczanie spalin oraz zapewnienie silnikowi wydajnej pracy.

 

Przyczyny awarii układu wydechowego 

 

– Jedną z części, które najczęściej ulegają usterkom w układzie wydechowym, są gumowe wieszaki łączące go z podwoziem. Wraz z utratą ich elastyczności cały układ zaczyna się przemieszczać. Kolejnym problemem są awarie katalizatora, który często pęka. Jego usterki wywołują silne wstrząsy. Element też zwykle należy wymienić, gdyż nie nadaje się on do naprawy

— doradza jeden z mechaników warsztatu samochodowego MP.

 

Jak większość układów w samochodzie, tak i wydechowy często atakowany jest przez korozję. Części, na których zwykle pojawia się rdza to spawy umiejscowione pomiędzy rurami a puszkami tłumików. Jej występowanie wywołuje nieszczelność układu wydechowego. Zniszczone spawy można naprawić. Jeśli jednak rdza pojawiła się na tłumiku, właściciel będzie zmuszony wymienić go na nowy.

 

Usterki układu wydechowego można rozpoznać po wydawanych przez niego głośnych dźwiękach. Należy pamiętać, że korozja może pojawić się również wewnątrz tłumika. Wówczas nie pozostaje nic innego jak wymiana części na nowe. Wszelkie zaniedbania mogą doprowadzić do powstawania dziur, co skutkuje oberwaniem układu wydechowego.

Poza wilgocią, która wywołuje korozję, do uszkodzeń mogą prowadzić także zbyt wysokie temperatury lub zanieczyszczenia. Wszystko to sprawia, że układ wydechowy przestaje działać we właściwy sposób.