13 listopada 2019

Kategoria:
Motoryzacja

Na czym polega regeneracja alternatorów?

Alternatory stanowią istotną część układu elektrycznego w pojazdach. Inaczej nazywa się je prądnicami prądu przemiennego i odpowiadają one za generowanie tego prądu. Są niezwykle ważne dla poprawnego działania pojazdu, dlatego ich uszkodzenie może powodować problemy. Jednak alternator wystarczy poddać naprawie lub regeneracji. Jak przebiega drugi z wymienionych procesów?

Co to jest alternator?

Alternator to urządzenie, które pozwala na zamianę energii mechanicznej pobieranej z silnika pojazdów na energię elektryczną. W ten sposób ładuje on i zasila akumulator. Alternator działa na zasadzie indukcji elektromagnetycznej. Oznaką tego, że został uszkodzony, mogą być problemy z uruchomieniem samochodu albo nieprawidłowości związane z oświetleniem. Wtedy często trzeba przeprowadzić regenerację alternatora. Alarmującym sygnałem może być też zapalona albo migająca lampka akumulatora.

Z jakich części składa się alternator?

Jedną z części alternatora jest stojan. Odpowiada on za wytwarzanie  prądu. Kolejny element to wirnik. Posiada on m.in. uzwojenie zamknięte w biegunach pazurowych. Jest odpowiedzialny za wytwarzanie pola elektromagnetycznego. Do wirnika musi być doprowadzane napięcie. Dzieje się to dzięki szczotkom węglowym. Diody prostownice mają za zadanie zamienić prąd przemienny na prąd stały. Poza tym, są jeszcze regulatory napięcia, które ograniczają napięcie, wentylator chłodzący alternator oraz koła pasowe.

Jak zregenerować alternator?

Przede wszystkim regenerację alternatu najlepiej powierzyć profesjonalistom. Dysponują oni urządzeniami, które pozwolą im wykryć źródło problemów. Przykładowo, regeneracji alternatorów może podjąć się firma Auto Elektro Klima.

Przyczyną uszkodzeń może być na przykład zwarcie akumulatora, utlenianie przewodów obwodu albo zużycie paska napędowego. Kolejnym krokiem jest wymontowanie alternatora z samochodu. Następnie zdejmuje się z niego obudowę po to, aby zdemontować podzespoły znajdujące się w środku. Ważnym etapem jest zdjęcie łożysk z wirnika. Potem wirnik wymienia się na nowy albo postępuje się tak samo z komutatorem, czyli jego częścią. Wirnik natomiast jest wówczas malowany i konserwowany. Podzespoły kontroluje się po to, aby wykryć jakiekolwiek nieprawidłowości w ich pracy. Wymienia się części, które tego wymagają, a inne poddaje się naoliwieniu i pokryciu pastą, która znacznie ułatwia przewodzenie prądu. Odnawiana jest również obudowa alternatora. Końcowe działania polegają na skręceniu obudowy za pomocą nowych śrub, zamontowanie potrzebnych elementów i ponowne założenie osłon zewnętrznych i regulatora napięcia.