wgniecenia po gradobiciu
22 września 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Na czym polega metoda panelowa likwidacji wgnieceń w karoserii?

Mechanika samochodowa stale się rozwija. Można to zauważyć w szczególności po możliwościach prac blacharsko-lakierniczych. Do niedawna jedynym sposobem usunięcia wgnieceń w karoserii była tradycyjna metoda blacharska. Później pojawiły się usługi wypychania lub wyciągania metodą PDR. Obecnie jednak najczęściej praktykowanym sposobem usuwania wgnieceń na pojeździe jest metoda panelowa. Co warto o niej wiedzieć?

Kiedy można zastosować metodę panelową?

Panelowa metoda naprawy wgnieceń obejmuje powierzchniowe elementy karoserii. Ważne jest więc, aby żaden z elementów pod poszyciem nie uległ uszkodzeniu – zgnieceniu lub przerwaniu. Metoda ta stosowana jest najczęściej wtedy, gdy nie sposób poradzić sobie z wgnieceniami za pomocą metody PDR, natomiast naprawa tradycyjnymi metodami blacharskimi nie ma uzasadnienia.

Metoda panelowa sprawdza się więc w przypadku powierzchniowych uszkodzeń wynikających z drobnych stłuczek, szkód parkingowych czy po gradobiciu. Bardzo ważna jest kwalifikacja pojazdu do tej metody likwidacji wgnieceń, szczególna staranność oraz zastosowanie specjalistycznych narzędzi. Dlatego należy oddać pojazd do sprawdzonego warsztatu, takiego jak np. serwis blacharsko-lakierniczy Perfect Car we Wrocławiu.

Jak przebiega likwidacja wgnieceń metodą panelową?

Naprawę metodą panelową przeprowadza się od zewnętrznej strony nadwozia, bez konieczności ingerencji w konstrukcję czy demontażu uszkodzonego elementu. Jeszcze przed przystąpieniem do pracy wskazaną powierzchnię należy dokładnie oczyścić, używając nylonowej tarczy ściernej, która nie uszkadza powłoki antykorozyjnej. W zależności od wielkości wgniecenia, specjalista likwiduje je za pomocą spottera blacharskiego i ewentualnie dźwigni z belką.

Spotter jest urządzeniem elektrycznym, które przygrzewa się punktowo do powierzchni blachy. Po zgrzaniu punktu wgniecenie wyciąga się za pomocą dźwigni, która odsuwa głowicę od punktu podparcia. Ważne jest, aby punkt podparcia był sztywny, dlatego najczęściej są to okolice wzmocnień konstrukcyjnych. Po wyciągnięciu wgniecenia wystarczy lekko obrócić głowicą spottera, aby zerwać punkt łączenia.

Dlaczego warto wybrać metodę panelową?

Metoda ta pozwala przywrócić element do stanu fabrycznego. Sam proces przebiega stosunkowo szybko i jest nieinwazyjny, ponieważ nie wymaga demontażu lub wycinania elementu, ani ingerowania w wewnętrzne elementy tapicerki pojazdu. Metoda panelowa jest też znacznie tańsza od tradycyjnej metody blacharskiej. Dodatkowo może być stosowana nawet w przypadku elementów aluminiowych.