Artykuł sponsorowany

Metody naprawy silników okrętowych

Metody naprawy silników okrętowych
Jednym ze sposobów na obniżenie kosztów użytkowania statków oraz optymalizację długości czasu ich eksploatacji jest naprawa silników okrętowych. Regeneracja silnika przeprowadzona z odpowiednim wyprzedzeniem i w prawidłowy sposób pozwala obniżyć koszty obsługiwania bez negatywnego wpływu na korzyści płynące z użytkowania statku. W jaki sposób najczęściej naprawia się silniki okrętowe?

Naprawa silników okrętowych metodami ubytkowymi

Popularnym sposobem naprawy silników okrętowych jest wykorzystanie metod ubytkowych. Polegają one na przywróceniu elementom silnika właściwości użytkowych z zastosowaniem wybranych technik obróbki mechanicznej: wiercenia, frezowania, szlifowania, docierania czy polerowania. Regenerację elementów silników okrętowych tymi metodami wykonuje między innymi firma Inter Service z województwa śląskiego. W tłokowych silnikach spalinowych metodami ubytkowymi naprawia się najczęściej takie elementy, jak:
  • głowice i ich uzbrojenie: zawory z gniazdami dolotowymi i wylotowymi, zawory powietrza startowego, zawory bezpieczeństwa, wtryskiwacze paliwa;
  • tuleje cylindrowe;
  • bloki silnika;
  • rowki pierścieni tłokowych;
  • czopy wałów korbowych.
Po pozbyciu się uszkodzonej wierzchniej warstwy zużytego elementu konieczne jest nałożenie nowej warstwy. Najczęściej wykorzystuje się do tego metody spawalnicze lub galwaniczne. To, jaką metodę się wybiera, zależy od jakości i funkcjonalności naprawianego elementu. Sukces metody spawalniczej zależy od poprawnego doboru materiałów, prawidłowego odprowadzania ciepła oraz uwzględnienia powstawania i rozkładu naprężeń w naprawianej części. Ryzyko niepowodzenia naprawy silnika okrętowego jest tym większe, im większa jest liczba wcześniej przeprowadzonych regeneracji – każdy taki proces skutkuje bowiem obniżeniem wytrzymałości naprawianego elementu.

Jakie elementy silników okrętowych opłaca się naprawiać?

Zakres naprawy elementów silników okrętowych zależy od możliwości technologicznych i ceny naprawy. Ustalany jest na podstawie poziomu zużycia, który jest określany za pomocą badań nieniszczących oraz analizy historii danej części: jej wieku, dotychczasowej liczby napraw oraz ilości przepracowanych godzin. Najbardziej uzasadniona ekonomicznie i technologicznie jest naprawa dużych elementów silników wolnoobrotowych. W wypadku silników średnioobrotowych regeneracja często okazuje się problematyczna, przez co możliwości usunięcia usterki są ograniczone. Nieopłacalne ekonomicznie i utrudnione technologicznie są naprawy niedużych elementów czterosuwowych, szybkoobrotowych silników pomocniczych. W razie zużycia elementów takich jednostek napędowych lepszym wyborem jest zwykle zakup nowych części.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.