rozrusznik samochodowy
2 września 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Mechanizm działania rozrusznika silnika spalinowego

Rozrusznik spalinowy to urządzenie, które uruchamia silnik. Najczęściej stosuje się rozruszniki elektryczne, chociaż spotyka się także pneumatyczne, jak i niewielkie silniki spalinowe. Rozrusznik silnika spalinowego jest odbiornikiem zużywającym najwięcej energii elektrycznej z akumulatora, ale tylko w krótkich okresach w trakcie uruchamiania silnika. Pobór prądu w trakcie uruchamiania silnika w samochodach osobowych wynosi 200 – 600 A. Jak jest zbudowany rozrusznik spalinowy i na czym polega zasada jego działania?

Rozrusznik spalinowy – budowa i charakterystyka działania

Aby silnik spalinowy pojazdu mógł samodzielnie pracować, konieczne jest nadanie mu odpowiedniej wstępnej prędkości obrotowej przy zastosowaniu energii z zewnątrz silnika. Współczesne silniki spalinowe używane do napędu samochodów wykorzystują do uruchamiania rozruszniki elektryczne. Są zasilane z akumulatora, który sprzęga się przy rozruchu z kołem zamachowym silnika. Rozrusznik silników spalinowych składa się z szeregowego silnika elektrycznego. W elemencie tym uzwojenia stojana i wirnika połączone są szeregowo. W skład rozrusznika wchodzi także urządzenie sprzęgające oś wirnika z kołem zamachowym. Urządzenie sprzęgające posiada przesuwne koło zębate, sprzęgło jednokierunkowe, dźwignię uruchamiającą i siłownik elektromagnetyczny.

Działanie polega na przekierowaniu napięcia przez akumulator na włącznik elektromagnetyczny. Przekręcając kluczyk w stacyjce lub naciskając „start”, podawane jest napięcie. Przyczynia się to do przesunięcia reakcji sprzęgającej i doprowadzenia prądu na szczotki węglowe w jednym czasie. W efekcie w wirniku dochodzi do wytwarzania pola magnetycznego, które razem z magnesami stojana powoduje obrót wirnika i koła zamachowego. Zadaniem sprzęgła jednokierunkowego jest natomiast (po uruchomieniu jednostki spalinowej) ochrona rozrusznika przed obciążeniem z silnika spalinowego. W przeciwnym wypadku doszłoby do uszkodzenia rozrusznika.

Po czym poznać, że rozrusznik uległ zużyciu?

Z uwagi na częstą eksploatację, rozruszniki tak, jak inne elementy samochodu ulegają zużyciu. Pierwszym objawem, że coś dzieje się z rozrusznikiem są problemy z odpaleniem silnika samochodu, zbyt powolny rozruch i dziwne odgłosy. Jeśli któryś z tych objawów wystąpi, należy wykonać diagnostykę i sprawdzić stan naładowania akumulatora. Czasem powodem problemów jest po prostu brak właściwej masy.

Rozrusznik to podzespół możliwy do zregenerowania. Proces ten wykonuje się  w specjalistycznych firmach naprawczych takich, jak AJM Auto, która oferuje także program wymiany, czyli sprzedaż podzespołów po regeneracji pod warunkiem zwrotu zużytego elementu. Jedynie części renomowanych marek o najwyższej jakości dają gwarancję zadowolenia na długi czas.