awaria układu hamulcowego
5 października 2020

Kategoria:
Motoryzacja

Jakie są najczęstsze awarie układu hamulcowego?

Samochód znacznie ułatwia nam codzienne życie, zarówno zawodowe, jak i prywatne. Ogromna mobilność, szybkość przemieszczania, swoista wolność i niezaprzeczalny komfort to plusy, których absolutnie nic nie zdoła przyćmić. Dlatego tak trudno wyobrazić sobie brak możliwości korzystania z auta przez dłuższy czas; a do tego może doprowadzić na przykład poważna usterka.

Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że awarie są tylko kwestią czasu; nabywając zupełnie nowy samochód, liczymy się z tym, że któregoś dnia – nawet jeśli będziemy wyjątkowo o niego dbać – odmówi nam posłuszeństwa. Szczególnie niepożądane są wszelkie usterki zagrażające bezpieczeństwu na drodze. W poniższym artykule postanowiliśmy dokładniej zająć się problemami, jakie mogą nam się przydarzyć ze strony układu hamulcowego. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Awarie, które się zauważa

Uszkodzony układ hamulcowy zazwyczaj w jakiś sposób sygnalizuje nam o sobie. Jeśli potrafimy prawidłowo rozpoznawać te sygnały, jesteśmy w stanie prędko zareagować, unikając tym samym poważnych konsekwencji. Mowa tu rzecz jasna o dobrze znanym piszczeniu, dziwnym zachowaniu pedału hamulca, drganiach kierownicy, czy też dłuższym niż zazwyczaj czasie potrzebnym do zatrzymania pojazdu.

Wyłączenie systemu ABS

Jakkolwiek sądzi się, że system ABS należy do najbardziej niezawodnych układów montowanych we współczesnych samochodach, w praktyce czasem i on zaczyna szwankować. Nad jego należytą pracą czuwa zaawansowana elektronika, która jeżeli tylko zarejestruje pewne nieprawidłowości, wyłączy układ. Często winne są czujniki prędkości obrotowej kół, na które w sposób szkodliwy oddziałują chociażby błoto i wilgoć, czy też wysokie temperatury.

Zużywanie się klocków hamulcowych

Nie możemy nie wspomnieć tutaj o czymś tak pospolitym, jak  stopniowe zużywanie się klocków hamulcowych.

Ciężko co do kilometra – mówi specjalista z mieszczącego się w Białymstoku warsztatu samochodowego CUPPERoszacować żywotność tego elementu. Wpływa na nią wiele czynników, z warunkami drogowymi na czele. Faktem również jest to, że wiele zależy od samego kierowcy, jego techniki jazdy, tego, w jaki sposób obchodzi się ze swym samochodem.

Problemy z przewodami hamulcowymi i pompą rozdzielczą

Pękanie przewodów hamulcowych, nawet w samochodach eksploatowanych zaledwie przez kilka lat, nie jest niestety niczym rzadkim. Po mocniejszym wciśnięciu pedału zdarza im się nie wytrzymać ciśnienia wywieranego przez płyn, przy czym dotyczy to zarówno przewodów metalowych, jak i tych elastycznych, występujących tuż obok zacisków. W ostateczności może to prowadzić do całkowitego braku reakcji na nasze próby zatrzymania pojazdu. Awarii może ulec także pompa rozdzielcza, inicjująca przepływ specjalnego płynu aż do samych, zatrzymujących tarcze, klocków.

Spadająca jakość płynu hamulcowego

Kończąc, zwróćmy uwagę na jeszcze jedną kwestię. Płyn hamulcowy traci z czasem na jakości, a pochłanianie przez niego wilgoci, doprowadza do powstawania korozji przewodów hamulcowych. Dlatego też ważne jest, by raz na dwa lata wymienić płyn hamulcowy, a co najmniej raz w roku skontrolować jego temperaturę wrzenia.

Podsumowanie

Fachowy i rzetelny serwis samochodowy powinniśmy odwiedzać nie tylko od święta, gdy coś niedobrego dzieje się z układem hamulcowym, lecz przede wszystkim regularnie, stawiając na niezastąpioną profilaktykę. W grę wchodzi przecież bezpieczeństwo – nasze, przewożonych pasażerów oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego – które, co trzeba stale powtarzać, jest bez żadnych wątpliwości najcenniejsze.