Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jakie oleje wykorzystuje się w motocyklach i skuterach?
Jaki olej do silnika czterosuwowego?
Olej silnikowy w czterosuwach odpowiada nie tylko za smarowanie, ale także za chłodzenie, uszczelnianie, czyszczenie oraz optymalny poziom ochrony przed korozją. Oczywiście priorytetem pozostaje w dalszym ciągu funkcja smarna. Jakość działania oleju w dużej mierze zależy od jego klasy lepkości. To ona decyduje, jak szybko będzie się on rozprowadzał przy zimnym silniku oraz czy nie będzie spływał z poszczególnych powierzchni przy wysokich temperaturach. Oleje silnikowe do motocykli nie są poddawane tak skrajnym warunkom, jak w przypadku samochodów. Dlatego do silników niewysilonych optymalnym wyborem będzie produkt oznaczony symbolem 10W40. Dla maszyn sportowych najlepiej kupować oleje z przedziału 15W50-15W60. Maszyny pracujące w ekstremalnych warunkach wymagają zastosowania produktu o symbolu 20W50. Oleje do czterosuwów można podzielić na:- mineralne,
- półsyntetyczne,
- syntetyczne.
Jaki olej wybrać do silnika dwusuwowego?
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu silniki dwusuwowe były montowane w większości motocykli. Obecnie ich popularność jest dużo mniejsza. Zazwyczaj można je spotkać w modelach crossowych, trialowych oraz enduro. Dwusuwy mają o wiele prostszą konstrukcję. Olej musi w nich smarować jedynie zespół korbowo-tłokowy. W jednostkach dwusuwowych jest on zasysany do silnika z paliwem. Olej do dwusuwów nie może pozostawiać nagaru ani generować zbyt dużych ilości dymu. Nie może także za szybko wytrącać się z paliwa. Zastosowanie słabej jakości oleju sprawi, że po jeździe na niskich obrotach, silnik zacznie pracować ociężale. Podobnie jak w przypadku czterotaktów, w silnikach dwusuwowych również można wyróżnić oleje o różnym stopniu zaawansowania:- Oleje mineralne - powszechnie stosowane do niewysilonych jednostek. Czasami służą do docierania silnika po wymianie tłoka.
- Oleje półsyntetyczne – doskonale sprawdzają się w skuterach i współczesnych motorowerach, których jednostki napędowe nie są zbytnio wysilone.
- Oleje syntetyczne – podczas spalania nie pozostawiają zanieczyszczeń i nagaru. Nie powodują zatykania układu wydechowego i zabrudzenia silnika. Mogą być stosowane w silnikach wyczynowych. Charakteryzują się wyższą trwałością dzięki mniejszemu utlenianiu w wysokiej temperaturze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana