Wlewanie oleju do silnika motocykla
26 września 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Jakie oleje wykorzystuje się w motocyklach i skuterach?

Wybór oleju silnikowego ma kluczowy wpływ na kulturę pracy jednostki napędowej oraz jej żywotność. Duży asortyment produktów dostępnych na rynku sprawia, że podjęcie najlepszej decyzji nie jest prostym zadaniem. Aby je nieco ułatwić, przygotowaliśmy praktyczny poradnik omawiający kryteria wyboru oleju do motocykli i skuterów z silnikami dwusuwowymi oraz czterosuwowymi.

Jaki olej do silnika czterosuwowego?

Olej silnikowy w czterosuwach odpowiada nie tylko za smarowanie, ale także za chłodzenie, uszczelnianie, czyszczenie oraz  optymalny poziom ochrony przed korozją. Oczywiście priorytetem pozostaje w dalszym ciągu funkcja smarna. Jakość działania oleju w dużej mierze zależy od jego klasy lepkości. To ona decyduje, jak szybko będzie się on rozprowadzał przy zimnym silniku oraz czy nie będzie spływał z poszczególnych powierzchni przy wysokich temperaturach.

Oleje silnikowe do motocykli nie są poddawane tak skrajnym warunkom, jak w przypadku samochodów. Dlatego do silników niewysilonych optymalnym wyborem będzie produkt oznaczony symbolem 10W40. Dla maszyn sportowych najlepiej kupować oleje z przedziału 15W50-15W60. Maszyny pracujące w ekstremalnych warunkach wymagają zastosowania produktu o symbolu 20W50.

Oleje do czterosuwów można podzielić na:

  • mineralne,
  • półsyntetyczne,
  • syntetyczne.

Olej mineralny jest najprostszy i tworzy najsłabszy film olejowy. Jest także najmniej stabilny w przypadku wahań temperatury. Na rynku dostępne są również oleje półsyntetyczne, produkowane na bazie mineralnej, ale o podwyższonej jakości. Można je zaliczyć do produktów średniej półki. Alternatywnym wyborem są oleje o mineralnej bazie wytwarzane w technologii HC, dzięki której podnosi się poziom lepkości. Dwie wymienione przed chwilą grupy sprawdzają się w przypadku 70-80% motocykli jeżdżących po naszych drogach. Najwyższy poziom prezentują oleje syntetyczne, które tworzą mocne filmy olejowe oraz mają bardzo dobre właściwości chłodzące i czyszczące.

Jaki olej wybrać do silnika dwusuwowego?

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu silniki dwusuwowe były montowane w większości motocykli. Obecnie ich popularność jest dużo mniejsza. Zazwyczaj można je spotkać w modelach crossowych, trialowych oraz enduro. Dwusuwy mają o wiele prostszą konstrukcję. Olej musi w nich smarować jedynie zespół korbowo-tłokowy. W jednostkach dwusuwowych jest on zasysany do silnika z paliwem.

Olej do dwusuwów nie może pozostawiać nagaru ani generować zbyt dużych ilości dymu. Nie może także za szybko wytrącać się z paliwa. Zastosowanie słabej jakości oleju sprawi, że po jeździe na niskich obrotach, silnik zacznie pracować ociężale. Podobnie jak w przypadku czterotaktów, w silnikach dwusuwowych również można wyróżnić oleje o różnym stopniu zaawansowania:

  • Oleje mineralne – powszechnie stosowane do niewysilonych jednostek. Czasami służą do docierania silnika po wymianie tłoka.
  • Oleje półsyntetyczne – doskonale sprawdzają się w skuterach i współczesnych motorowerach, których jednostki napędowe nie są zbytnio wysilone.
  • Oleje syntetyczne – podczas spalania nie pozostawiają zanieczyszczeń i nagaru. Nie powodują zatykania układu wydechowego i zabrudzenia silnika. Mogą być stosowane w silnikach wyczynowych. Charakteryzują się wyższą trwałością dzięki mniejszemu utlenianiu w wysokiej temperaturze.

W przypadku dwusuwów wyczynowych najlepszym rozwiązaniem są oleje syntetyczne produkowane na bazie estrów. Przed dokonaniem ostatecznego wyboru warto poprosić o radę specjalistów. Hurtownia olejów samochodowych Buwar z Legnicy oferuje duży wybór produktów znanych i cenionych dostawców.

Wybór optymalnie dobranego oleju silnikowego podnosi żywotność jednostki napędowej i pozwala uniknąć kosztownych napraw. Przed zakupem konkretnego produktu warto dobrze zastanowić się lub poprosić o pomoc specjalistę.