24 listopada 2020

Kategoria:
Inne, Motoryzacja

Jakie oleje powinni stosować właściciele pojazdów wyposażonych w DPF?

Filtr cząsteczek stałych zwany DPF, choć niepozorny, pełni niezwykle ważną funkcję. Jego głównym zadaniem jest ograniczenie emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Zbiera on między innymi sadzę i niespalone węglowodory, dzięki czemu do środowiska nie przedostaje się nadmiar niebezpiecznych substancji. Warto o niego dbać, gdyż zapchany lub zepsuty DPF wiąże się z kosztownymi naprawami. Podstawą jest więc inwestycja w dobry olej. Co powinno go wyróżniać?

 Olej do pojazdu wyposażonego w DPF – czyli jaki?

Pojazdy wyposażone w DPF koniecznie muszą być zaopatrywane w odpowiedni olej. Przede wszystkim powinien on zawierać obniżoną ilość siarki, fosforu oraz innych substancji, które destrukcyjnie oddziałują na układy oczyszczania spalin. Do takich produktów należą oleje niskopopiołowe lub „low SAPS”.

Aktualna klasyfikacja jakościowa olejów silnikowych ACEA przedstawia osobną kategorię olejów do pojazdów z DPF. To kategoria „C”, która dzieli się między innymi na podkategorie: C1, C2, C3 i C4. Wspomniane oleje „low SAPS” zaliczają się do C1 oraz C4. Zostawiają one znacznie mniej osadów w filtrach niż pozostałe. Do „medium SAPS” należą natomiast C2 oraz C3 – mówi specjalista z firmy Regeneracja DPF i FAP Tomasz Słomiński.

Chociaż w większości przypadków to właśnie C1 oraz C4 są zalecane do aut z DPF, zawsze trzeba kierować się zaleceniami producenta swojego pojazdu. Zdarza się, że akurat do konkretnych aut jest przeznaczony „medium SAPS”. Z uwagi na dobro filtra należy więc przestrzegać odgórnych wskazówek. Podsumowując – wszystko zależy od zaleceń producenta.

Dlaczego dobór odpowiedniego oleju do DPF jest tak ważny?

Jeśli chcesz uniknąć zapchania filtra cząsteczek stałych lub jego awarii, odpowiednio dobrany olej jest niezwykle ważny. Chroni on DPF przed zużyciem, a przy tym właściwie smaruje intensywnie pracujące jednostki napędowe.

Co kilkaset tysięcy przejechanych kilometrów powinno się również skorzystać z usługi, jaką jest regeneracja filtra cząstek stałych DPF, wykonywana przez profesjonalistów. Jest ona też konieczna, jeśli zauważysz pewne symptomy, do których należy:

  • osłabienie mocy silnika,
  • intensywny zapach paliwa,
  • duże dymienie,
  • zapalenie lampki ostrzegawczej DPF,
  • uruchomienie trybu awaryjnego silnika.

Jeśli chcesz, by DPF służył Ci wydajnie przez długi czas, oprócz stosowania właściwego oleju i regeneracji, zadbaj również o ergonomię jazdy. Regularnie wybieraj się w dłuższą podróż, staraj się utrzymywać stałą prędkość samochodu i unikaj gwałtownego przyspieszania na niskich obrotach silnika.