Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jakie części warto wymieniać w samochodowych układach chłodzących?
Bezawaryjne samochody niestety nie istnieją, a to, jak długo i jak sprawnie posłuży nam auto, w dużej mierze zależy od tego, czy odpowiednio o nie dbamy – zwraca uwagę nasz rozmówca z firmy AS-TRUCK. Pragnąc uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i problemów np. z odpaleniem samochodu zimą, warto przyglądać się m.in. stanowi technicznemu układu chłodzenia.
Kontrola płynu chłodniczego
Najważniejszym zabiegiem przy układzie chłodniczym jest regularne uzupełnianie płynu. Zasadniczo odradzamy stosowanie w tym charakterze wody, która powoduje osadzanie się kamienia we wnętrzu chłodnicy i korozję kanałów. Poziom płynu w chłodnicy należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu, a ubytki uzupełniać na bieżąco. Przed nastaniem pierwszych mrozów warto sprawdzić temperaturę zamarzania płynu i w razie potrzeby go wymienić.Awarie układu chłodzącego
Pojawienie się awarii w układzie chłodzącym prowadzi do niebezpieczeństwa uszkodzenia silnika w wyniku jego przegrzania, a początkowo do mniejszych problemów, jak np. brak ogrzewania w kabinie pasażerskiej. Na szczęście wykrycie nieprawidłowości w działaniu chłodnicy jest proste. Po zatrzymaniu auta i wygaszeniu pracy wentylatora, należy przyłożyć do chłodnicy dłoń w celu sprawdzenia, czy na całej powierzchni jest tak samo ciepła. Jeżeli nie, mamy do czynienia z problemem i być może konieczna będzie wymiana całego elementu.Co szwankuje w układzie chłodzącym?
Jednym z najczęściej wymienianych części układu chłodzącego jest termostat. Jego zadaniem jest sterowanie przepływu płynu między małym i dużym obiegiem. Oznacza to, że właśnie dzięki termostatowi zimą możemy korzystać z ogrzewania wnętrza samochodu i odparowywania szyb. Uszkodzenie termostatu uniemożliwia więc pracę ogrzewania, a dodatkowo prowadzi do zwiększenia spalania – jazda jest mniej komfortowa i droższa. Jeszcze poważniejszym skutkiem awarii termostatu jest przegrzanie silnika. Sygnałem awarii termostatu jest sygnał kontrolki temperatury oraz zimna chłodnica. Kolejnym bardzo ważnym elementem układu chłodzenia jest wentylator. To on dba o prawidłowy przepływ powietrza podczas jazdy przez zatłoczone miasto i w czasie postoju. W starszych samochodach i autach powypadkowych istnieje ryzyko ubytków w łopatkach wentylatora. Taka sytuacja powoduje niewyrównoważenie, co z kolei prowadzi do drgań, a nawet oderwania wentylatora. Na koniec jeszcze raz wróćmy do kwestii płynu chłodniczego. Czasami dochodzi do sytuacji, w których płyn przegrzewa się, mimo iż wszystkie części układu chłodzenia są sprawne. Co gorsza, zauważamy twardnienie węży układu chłodzenia. W takim przypadku prawdopodobnie mamy do czynienia z uszkodzeniem uszczelki pod głowicą, co wymaga profesjonalnej interwencji w warsztacie.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana