Wahacze w samochodzie najczestsze przyczyny usterek
10 lutego 2022

Kategoria:
Motoryzacja

Jaka część wahacza psuje się najczęściej?

Wahacz to sztywny element zawieszenia, który wykonuje cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi. Tyle, jeśli chodzi o definicję. Kierowców jednak z pewnością bardziej zainteresują usterki, na które ta część jest narażona. Niepokojące stukanie czy szarpanie podczas ruszania mogą wskazywać, że wahacz uległ uszkodzeniu. Jakie awarie tego podzespołu są najczęściej diagnozowane?

Wahacz w samochodzie – do czego służy?

Wahacz to bardzo istotna część zawieszenia. Bez niego kierowca nie byłby w stanie utrzymać obranego toru jazdy. Ten element jest odpowiedzialny za łączenie piasty koła z nadwoziem pojazdu. Zadaniem wahacza jest nie tylko stabilizacja całego samochodu, ale także tłumienie drgań przenoszonych z podłoża.

Aby było to efektywne, element ten izoluje się od osi za pomocą tulei metalowo-gumowych zwanych silentblockami. Ważną częścią układu jest również sworzeń wahacza, którego funkcją jest łączenie wahacza z piastą koła. To właśnie on najczęściej się psuje.

Wszelkie usterki należy jak najszybciej usuwać, ponieważ mogą skutkować poważnym zagrożeniem. Chodzi przede wszystkim o utratę sterowności pojazdu, czyli niekontrolowaną zmianę kierunku jazdy. Na szczęście naprawa wahacza nie należy do kosztownych usług.

Najczęstsze usterki wahacza – na co zwracać uwagę?

Najczęściej diagnozowaną usterką wahaczy jest uszkodzenie ich sworzni. Nic w tym dziwnego – te elementy są poddawane podczas jazdy bardzo dużym przeciążeniom. Charakterystycznymi objawami, na które w tym kontekście trzeba zwracać baczną uwagę, jest nietypowe stukanie dochodzące z okolic koła.

Mechanicy z warsztatu Tand w Gdyni są zgodni – takich symptomów nie wolno lekceważyć. Poważne uszkodzenie sworznia wahacza może być bardzo niebezpieczne. Nie warto zwlekać z oddaniem pojazdu w ręce mechanika, tym bardziej że wymiana sworznia wahacza jest stosunkowo prostą usługą, a sam koszt części zamiennej nie jest wysoki.

Awariom mogą ulec również tuleje izolujące pojazd od drgań wywołanych nierównościami. Jazda po nierównej powierzchni, z którą praktycznie każdy kierowca ma do czynienia na co dzień, może powodować przedwczesne zużycie się tych elementów. W efekcie pojawiają się luzy i, tak jak w przypadku sworzni, niepokojące stukanie. Wymiana tulei to koszt około kilkudziesięciu złotych, dlatego zwlekanie z taką usługą jest po prostu nieopłacalne.

Podsumowując, wahacze są elementami wytrzymałymi, jednak trzeba zwracać uwagę na wszelkie niepokojące symptomy. Uszkodzenie tych podzespołów, zwłaszcza sworzni, może być niebezpieczne w skutkach.