Sprzęgło hydrokinetyczne
19 lutego 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Jak zregenerować sprzęgło hydrokinetyczne?

Przekładnia hydrokinetyczna jest stosowana w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów. Wykorzystywanie takiego rozwiązania ma liczne zalety, wśród których dla kierowców najbardziej istotny jest wysoki komfort jazdy. Niestety, jak każdy element, sprzęgło hydrokinetyczne może ulec awarii. Jakie są jej objawy i jak przebiega regeneracja tej ważnej części?

Sprzęgło hydrokinetyczne – co to takiego?

Przekładnia hydrokinetyczna została wynaleziona na przełomie XIX i XX przez niemieckiego uczonego. Zasada działania tego typu sprzęgła opiera się na wykorzystaniu bezwładności cieczy, która się w nim znajduje. Zastosowanie ruchomych łopatek pompy oraz turbiny daje możliwość płynnego przeniesienia momentu obrotowego ze skrzyni biegów na wał korbowy.

Obecnie sprzęgła hydrokinetyczne są stosowane przede wszystkim w samochodach z automatyczną skrzynią biegów, zapewniając wysoki komfort jazdy i długą żywotność elementów układu napędowego. Do zalet wykorzystywania takiego rodzaju sprzęgła należą między innymi możliwość płynnego ruszania pojazdem, cicha praca oraz bardzo skuteczne tłumienie drgań związanych z momentem obrotowym.

Objawy usterki sprzęgła hydrokinetycznego

Mimo że żywotność sprzęgła hydrokinetycznego jest bardzo długa, tak jak każdy inny układ w pojeździe, ono także może ulec wyeksploatowaniu lub usterce. Jeśli kierowca podejrzewa uszkodzenie tego elementu, powinien zwrócić uwagę na szereg objawów, które są charakterystyczne dla usterki sprzęgła hydrokinetycznego – radzi ekspert z firmy DNIS.

Jakie to objawy? Rozważ wizytę u mechanika, jeżeli zauważyłeś:

  • szarpanie podczas jazdy,
  • wibracje podczas ruszania,
  • drgania podczas przyspieszania,
  • zwiększone zużycie paliwa.

W takiej sytuacji najlepszym wyjściem jest zasięgnięcie porady fachowca specjalizującego się w regeneracji sprzęgieł hydrokinetycznych. Jak wygląda taki proces?

Przebieg regeneracji sprzęgła hydrokinetycznego

Pierwszym etapem regeneracji jest diagnoza usterki przy użyciu odpowiednich narzędzi pomiarowych. Następnie specjalista otwiera sprzęgło i przeważnie wymienia takie elementy, jak sprzęgło jednokierunkowe, tarcza Lock up, uszczelnienia, łożyska i inne części dodatkowe. Konwerter jest czyszczony i zamykany,

Po wykonaniu naprawy sprzęgło jest poddawane testowi zanurzeniowemu, który ma na celu zbadanie szczelności. Następnie wykonuje się test pomiarowy, aby sprawdzić, czy wszystkie elementy idealnie do siebie pasują. Ostatnim krokiem jest dynamiczne wyważanie, aby zredukować ewentualne wibracje spowodowane tak zwaną niedowagą sprzęgła.