Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak zainstalować lokalizator GPS w aucie?
Najprostsze rodzaje montażu, czyli gniazdo OBD i gniazdo zapalniczki
Jeżeli zależy Ci na nieskomplikowanym montażu, to postaw na urządzenie wyposażone w złącze OBD II. Ten rodzaj wtyczki jest przeznaczony do specjalnego gniazda diagnostycznego, które od 2001 roku stanowi podstawowe wyposażenie wszystkich pojazdów, które są sprzedawane na terenie Unii Europejskiej. Chociaż gniazdo OBD II zostało stworzone z myślą o podłączaniu urządzeń diagnostyki samochodowej, to z powodzeniem można zamocować w nim lokalizator GPS. Proces instalacji jest bardzo prosty – wystarczy wetknąć urządzenie do gniazda i zaczekać na zapalenie się diod, które sygnalizują gotowość do pracy. Lokalizacja gniazda OBD II różni się w zależności od marki i modelu samochodu, jednak wejście znajduje się najczęściej w okolicach gałki zmiany biegów lub podłokietnika. Alternatywnym rozwiązaniem jest klasyczne gniazdo zapalniczki samochodowej – musisz tylko pamiętać, że Twój lokalizator GPS do samochodu powinien być wyposażony właśnie w taki rodzaj podłączenia. Oba opisane powyżej sposoby montażu mają swoje niewątpliwe zalety, do których należy zaliczyć szybkość oraz niski poziom skomplikowania. Z tego powodu zaleca się ich zastosowanie w firmowych flotach, gdzie często konieczna jest wymiana jednych urządzeń lokalizacyjnych na inne. Niestety, nadajniki GPS montowane w łatwo dostępnych gniazdach nie sprawdzą się w roli systemu antykradzieżowego. Moduły są po prostu zbyt widoczne, przez co mogą być bez problemu usunięte z pokładu samochodu przez złodziei.Montaż lokalizatora podłączonego do układu elektrycznego
Większość lokalizatorów GPS/GSM nie posiada własnego systemu zasilania, dlatego konieczne jest podłączenie urządzenia bezpośrednio do instalacji elektrycznej pojazdu. Służy do tego tzw. magistrala CAN (z ang. Controller Area Network), która w przypadku większości samochodów pozwala na montaż w kilku lokalizacjach. Jeżeli zdecydujesz się na podłączenie nadajnika do szyny CAN, to monitoring może zostać zamocowany pod deską rozdzielczą, np. w okolicach nawiewu, w schowku po stronie pasażera lub miejscu przeznaczonym na radio. W czasie demontażu osłon musisz tylko uważać, aby nie doszło do ich uszkodzenia – tworzywo sztuczne jest podatne na złamania. Nie zalecamy, abyś samodzielnie zajmował się podłączeniem lokalizatora GPS do instalacji samochodowej – najlepiej, aby zajął się tym wykwalifikowany specjalista. Brak doświadczenia lub niezbędnych narzędzi może bowiem sprawić, że uszkodzisz układ elektroniczny pojazdu. Narazisz się przez to nie tylko na spore koszty ewentualnej naprawy, ale będziesz mógł także utracić gwarancję ze strony producenta.Instalacja nadajnika GPS korzystającego z zasilania samochodowego jest co prawda bardziej skomplikowana, ale sprawia, że urządzenie jest praktycznie niemożliwe do wykrycia. Niestety, wystarczy, że rabuś odłączy akumulator, aby lokalizator stracił źródło energii – z tego powodu monitoring warto połączyć z innym systemem bezpieczeństwa, np. immobilizerem – podpowiada ekspert reprezentujący firmę Gannet, dostawcę monitoringu GPS.
Instalacja urządzenia z własnym zasilaniem
Na rynku są dostępne lokalizatory wyposażone we własny system zasilania – dzięki temu nadajnik działa niezależnie od układu elektrycznego pojazdu, nawet w przypadku całkowitego rozładowania lub odłączenie akumulatora. Tego rodzaju monitoring pracuje najczęściej w trybie uśpienia i informuje o swojej lokalizacji dopiero wówczas, gdy dojdzie do nieautoryzowanego uruchomienia silnika lub wykroczenia auta poza ustaloną geostrefę. Niski pobór energii sprawia, że urządzenie może działać od 3 do nawet 5 lat bez konieczności ładowania lub wymiany baterii. Lokalizator z niezależnym zasilaniem stwarza jeszcze szersze możliwości montażu. Nadajnik może zostać zamocowany w podsufitce (np. w okolicach włącznika światła kabinowego), w słupku przedniego okna, pod kierownicą, a nawet pod fotelem czy w przestrzeni bagażnika. Musisz jednak uważać, aby urządzenie nie znalazło się pod materiałami, które utrudniają mu odbieranie sygnałów satelitarnych – mowa tutaj przede wszystkim o metalu oraz folii. W skrajnych przypadkach monitoring może podawać błędną pozycję lub całkowicie odmówić współpracy. Przed ostatecznym montażem powinieneś więc sprawdzić jakość sygnału.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana