Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak sprawdzić zbieżność kół w pojeździe?
Nieprawidłowa geometria kół w pojeździe może powodować problemy z płynną jazdą, szybsze zużywanie opon, a także wpływać na bezpieczeństwo jazdy. Zmiana zbieżności może być wywołana przez różne czynniki: od wjechania w dziurę na drodze, przez mocne uderzenie w krawężnik, aż po naturalne zużycie. Niezależnie od przyczyn warto raz na jakiś czas sprawdzić zbieżność kół, aby uniknąć poważniejszych konsekwencji. W jaki sposób to zrobić?
Zbieżność kół jest istotnym parametrem, który wpływa na stabilność jazdy. Dzięki prawidłowej geometrii zawieszenia auto porusza się prawidłowo na prostej drodze, bez skręcania w jedną lub drugą stronę, a także dobrze trzyma się nawierzchni na zakrętach. Dzięki prawidłowemu ustawieniu kół zmniejsza się zużycie paliwa oraz opon, a jazda staje się bardziej bezpieczna i komfortowa.
Na czym polega geometria kół?
W większości modeli aut koła nie są idealnie równoległe. Takie rozwiązanie jest najbardziej optymalne pod względem zużycia paliwa oraz opon, ma jednak wpływ na stabilność pojazdu i przyczepność. W zależności od zastosowanego napędu oraz zastosowania pojazdu stosuje się różne rozwiązania. Koła mogą być ustawione zbieżnie, rozbieżnie lub posiadać zbieżność zerową. Kąt rozbieżności waha się zazwyczaj od +3 do -3 stopni. W przypadku wartości dodatnich możemy mówić o zbieżności, w przypadku wartości ujemnych o rozbieżności. Na czym to polega?
Zbieżność jest wtedy, kiedy punkty obręczy kół znajdujące się z przodu są bliżej siebie niż punkty z tyłu. Patrząc z przodu pojazdu – koła są delikatnie zwrócone ku sobie przodami. W przypadku rozbieżności sytuacja jest odwrotna. Najważniejsze, by oba koła na tej samej osi zachowywały taką samą zbieżność.
Kiedy należy sprawdzić zbieżność kół?
Idealna zbieżność kół może zostać rozregulowana przez różne czynniki. Jednym z nich może być gwałtowne wjechanie w dziurę lub nierówność na drodze. Podobnie, kiedy koło z dużą siłą uderzy na przykład w krawężnik. Sprawdzenie zbieżności kół powinno być koniecznością w przypadku zakupy pojazdu używanego, a także podczas wymiany opon. Dodatkowo powinny nas zaniepokoić sytuacje, kiedy auto ma problem z utrzymaniem się na drodze na prostym odcinku lub na zakrętach, pojawiają się piski opon lub gdy kierownica jest przekrzywiona.
Choć istnieją informacje o możliwości samodzielnego sprawdzenia zbieżności kół lepiej powierzyć tę kwestię specjalistom. Domowe metody są niedokładne, a tym samym nieskuteczne i mogą wpływać na bezpieczeństwo jazdy. W Szczecinie ustawianie zbieżności wykonamy w warsztacie samochodowym Carman. Cena, w przypadku ustawienia wyłącznie zbieżności kół, wynosi 100 zł, nie jest to więc kwota bardzo wygórowana. Co więcej, możemy dzięki temu zaoszczędzić o wiele więcej – nieprawidłowa geometria ma bowiem wpływ na nadmierne zużycie opon i elementów łożyskujących koła. Warto więc sprawdzać zbieżność kół podczas corocznego przeglądu lub po przejechaniu około 20-30 tysięcy kilometrów. Wpływ na zbieżność może mieć również naturalne zużycie elementów zawieszenia.
W jaki sposób sprawdzana jest zbieżność kół?
Regulacja geometrii polega na sprawdzeniu kątów ustawienia kół i porównaniu ich ze specyfikacją techniczną producenta. Na kołach montuje się głowice pomiarowe, blokuje się również kierownicę ustawioną w pozycji do jazdy na wprost. Odczytane parametry są porównywane z danymi producenta. Jeśli jest to konieczne mechanik dokonuje regulacji geometrii zgodnie z wytycznymi.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana