Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak przepisowo holować samochód?
Istnieje wiele różnych sytuacji, które mogą doprowadzić do tego, że nasze auto stanie na drodze. Wtedy wzywamy lawetę lub holujemy je za pomocą innego pojazdu. Nie jest to jednak czynność tak prosta, jak może się wydawać. Zachowanie bezpieczeństwa wymaga przestrzegania określonych reguł. W tym artykule możesz przeczytać, jak holować samochód zgodnie z prawem.
Przygotowanie pojazdów do holowania
W samochodzie holowanym należy umieścić trójkąt ostrzegawczy po zewnętrznej stronie tylnej szyby za wycieraczką. Holowanie odbywa się za pomocą liny holowniczej, którą możemy nabyć w każdym sklepie motoryzacyjnym i na większości stacji paliw. Powinna ona być w kolorze biało-czerwonym. W przypadku innego koloru należy umieścić na niej czerwoną lub żółtą chorągiewkę. W przypadku samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t lina ma 4-6 metrów. Sztywne połączenie między samochodami powinno wynosić do 3 m. Linkę holowniczą zawiązujemy za ucho holownicze pod zderzakiem. W niektórych modelach ucho trzeba będzie wkręcić samodzielnie. Powinno ono znajdować się w zestawie narzędzi do zmiany koła. Pracownik pomocy drogowej Turek Michał Turzyński z siedzibą w Warszawie dodaje:
Nie wolno zaczepiać linki do zderzaka, ponieważ grozi to jego wyrwaniem. Zarówno samochód holujący jak i holowany powinny mieć włączone światła mijania. Nie można używać świateł awaryjnych.
Przepisy dotyczące holowania
Kierowcy powinni między sobą ustalić sposób porozumiewania się, by w razie czego bez problemu zwolnić lub się zatrzymać. Wybrana trasa musi charakteryzować się jak najmniejszym natężeniu ruchu oraz małą ilością skrzyżowań i rond. Przez całą drogę jazda musi być płynna, a linka holowana napięta. Jest to szczególnie istotne na przejściach dla pieszych, rondach lub skrzyżowaniach, gdzie mogłoby dojść do sytuacji, w której między pojazd holowniczy a holowany wjedzie lub wejdzie inny uczestnik ruchu. W przypadku wielu pasów można poruszać się tylko prawym. Skręty muszą sygnalizować oba samochody. W terenie zabudowanym maksymalna prędkość holowania to 30 km/h zaś w terenie niezabudowanym 60 km/h. Zabrania się holowania aut na autostradzie. W takiej sytuacji niezbędne jest wezwanie lawety. Pojazd holujący powinien być cięższy od holowanego. W przeciwnym wypadku oddziałujące siły mogą utrudniać płynną jazdę.
Jakich samochodów nie można holować?
Oprócz linki i trójkąta powinniśmy mieć ze sobą także kable rozruchowe, które umożliwią podładowanie akumulatora. Holowanie na uruchomionym silniku, ze wspomaganiem kierownicy i hamulca jest dużo bardziej bezpieczne niż operowanie wyłączonym, ale rozpędzonym autem. Choć obie sytuacje są dopuszczalne przez prawo, w przypadku niesprawnego pojazdu zdecydowanie lepiej jest wezwać pomoc drogową. Istnieje jednak wiele sytuacji, w których holowanie będzie niedopuszczalne. W przypadku, gdy z samochodu wylewają się płyny, należy je zatamować i zabezpieczyć powstałe na drodze plamy. Jeśli nie uda się nam tego zrobić, powinniśmy wezwać lawetę. Będzie to niezbędne także w przypadku zablokowanej stacyjki (starsze samochody) lub niemożności wejścia do kabiny. Nie wolno holować samochodów z niesprawnym układem kierowniczym lub niesprawnymi hamulcami. W przypadku awarii jednego z układów hamulcowych dozwolone jest holowanie za pomocą sztywnego holu zamiast linki. To samo dotyczy awarii silnika, który współdziała z układem hamulcowym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana