Artykuł sponsorowany

Jak działa wspomaganie kierownicy?

Jak działa wspomaganie kierownicy?

Wspomaganie kierownicy w samochodach jest obecnie podstawowym standardem. Podobnie jak każdy inny układ w samochodzie, wspomaganie może ulec różnym awariom. Warto dowiedzieć się, jakie są rodzaje wspomagania oraz czym charakteryzuje się każdy z nich, by w razie problemów móc zdiagnozować, co jest powodem nieprawidłowego działania.

Budowa układu hydraulicznego

Na początku trzeba zaznaczyć, że są trzy rodzaje wspomagania kierownicy: pneumatyczne, elektryczne i hydrauliczne. Wspomaganie pneumatyczne znajdziemy w pojazdach ciężarowych, gdzie obsługuje ono dodatkowo hamulce i zawieszenie. Pozostałe rodzaje występują w samochodach osobowych. W hydraulicznym wspomaganiu kierownicy znajduje się pompa wysokiego ciśnienia, która napędza wał korbowy silnika. Zadaniem pompy jest utrzymywanie ciśnienia w układzie niezależnie od warunków na drodze i stylu jazdy. Dzięki temu kierownica obraca się lekko w każdej sytuacji, nawet na postoju. W nowych konstrukcjach jest także zespół zaworów, który obniża ciśnienie w stosunku do wzrostu prędkości jazdy, co przekłada się na niższą siłę wspomagania.

Procesy zachodzące podczas wspomagania kierownicy

Typowe wspomaganie kierownicy działa na takiej zasadzie, że pasek wieloklinowy napędza pompę łopatkową. Napęd jest przekazywany z koła pasowego wału korbowego, przez co płyn w układzie otrzymuje odpowiednie ciśnienie. Jest on prowadzony przez pętlę chłodzącą do zaworu sterującego, który znajduje się na zębniku przekładni kierowniczej. Listwa zębata zawiera tarczę, która dzieli wnętrze na dwie komory.

Ekspert z firmy Skraw-Met w Sopocie tłumaczy: Podczas prostej jazdy płyn wraca do pompy. Natomiast w trakcie skrętu płyn trafia do lewego lub prawego cylindra silnika. W układzie elektrohydraulicznym pompa łopatkowa wspomagana jest elektrycznie. Działanie pozostaje takie samo z tą różnicą, że układ pracuje tylko wtedy, kierowca rusza kierownicą.

Charakterystyka układu elektrycznego

Coraz częściej stosowany przez producentów samochodów jest układ kierownicy, który posiada niewielkich rozmiarów silnik elektryczny. Zasila go energia generowana przez alternator, który wytwarza prąd dla różnych odbiorników auta. Układ elektryczny nie obciąża silnika, nie zwiększa zużycia paliwa tak, jak to się dzieje w przypadku wspomagania hydraulicznego i jest także lżejszy. Jego główną wadą jest niższa precyzja prowadzenia. Wynika ona z mniejszego przepływu informacji do komputera, który zbiera i analizuje sygnały z czujników siły, obciążenia silnika i prędkości jazdy. Jednak jest to rozwiązanie, które stale będzie udoskonalane.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.