Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak działa wspomaganie kierownicy?
Wspomaganie kierownicy w samochodach jest obecnie podstawowym standardem. Podobnie jak każdy inny układ w samochodzie, wspomaganie może ulec różnym awariom. Warto dowiedzieć się, jakie są rodzaje wspomagania oraz czym charakteryzuje się każdy z nich, by w razie problemów móc zdiagnozować, co jest powodem nieprawidłowego działania.
Budowa układu hydraulicznego
Na początku trzeba zaznaczyć, że są trzy rodzaje wspomagania kierownicy: pneumatyczne, elektryczne i hydrauliczne. Wspomaganie pneumatyczne znajdziemy w pojazdach ciężarowych, gdzie obsługuje ono dodatkowo hamulce i zawieszenie. Pozostałe rodzaje występują w samochodach osobowych. W hydraulicznym wspomaganiu kierownicy znajduje się pompa wysokiego ciśnienia, która napędza wał korbowy silnika. Zadaniem pompy jest utrzymywanie ciśnienia w układzie niezależnie od warunków na drodze i stylu jazdy. Dzięki temu kierownica obraca się lekko w każdej sytuacji, nawet na postoju. W nowych konstrukcjach jest także zespół zaworów, który obniża ciśnienie w stosunku do wzrostu prędkości jazdy, co przekłada się na niższą siłę wspomagania.
Procesy zachodzące podczas wspomagania kierownicy
Typowe wspomaganie kierownicy działa na takiej zasadzie, że pasek wieloklinowy napędza pompę łopatkową. Napęd jest przekazywany z koła pasowego wału korbowego, przez co płyn w układzie otrzymuje odpowiednie ciśnienie. Jest on prowadzony przez pętlę chłodzącą do zaworu sterującego, który znajduje się na zębniku przekładni kierowniczej. Listwa zębata zawiera tarczę, która dzieli wnętrze na dwie komory.
Ekspert z firmy Skraw-Met w Sopocie tłumaczy: Podczas prostej jazdy płyn wraca do pompy. Natomiast w trakcie skrętu płyn trafia do lewego lub prawego cylindra silnika. W układzie elektrohydraulicznym pompa łopatkowa wspomagana jest elektrycznie. Działanie pozostaje takie samo z tą różnicą, że układ pracuje tylko wtedy, kierowca rusza kierownicą.
Charakterystyka układu elektrycznego
Coraz częściej stosowany przez producentów samochodów jest układ kierownicy, który posiada niewielkich rozmiarów silnik elektryczny. Zasila go energia generowana przez alternator, który wytwarza prąd dla różnych odbiorników auta. Układ elektryczny nie obciąża silnika, nie zwiększa zużycia paliwa tak, jak to się dzieje w przypadku wspomagania hydraulicznego i jest także lżejszy. Jego główną wadą jest niższa precyzja prowadzenia. Wynika ona z mniejszego przepływu informacji do komputera, który zbiera i analizuje sygnały z czujników siły, obciążenia silnika i prędkości jazdy. Jednak jest to rozwiązanie, które stale będzie udoskonalane.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana