29 marca 2021

Kategoria:
Motoryzacja

Jak działa układ klimatyzacji w samochodzie?

Klimatyzacja to nowoczesne udogodnienie, które aktualnie można spotkać w niemal każdym samochodzie. Trudno wręcz wyobrazić sobie pojazd bez niej, choć jeszcze kilka lat temu nie była standardowym elementem wyposażenia. Pozwala nie tylko przetrwać upalne lato, ale też zimę. Klimatyzacja chłodzi, ale też usuwa parę z szyb – stąd też jej prawidłowe działanie jest niezwykle ważne. Jak działa układ klimatyzacji w pojeździe? Sprawdzamy.

Klimatyzacja samochodowa – najważniejsze elementy składowe

Klimatyzacja samochodowa składa się z kilku części, tzw. elementów składowych. Pierwszym z nich jest skraplacz – akcesorium, które nagrzewa się w trakcie pracy urządzenia. Uzyskane w ten sposób ciepłe powietrze jest odbierane podczas ruchu pojazdu. Ważną rolę w klimatyzacji samochodowej pełni również kompresor. Ta część jest odpowiedzialna za obieg czynnika chłodzącego. Z kolei za jego zmianę ze stanu ciekłego w gazowy odpowiada zawór rozprężny. Pozwala on również zmniejszyć ciśnienie czynnika chłodzącego. Nie należy zapominać o parownikach – rozprężają one czynnik chłodzący powietrze. To z kolei jest nadmuchiwane do wnętrza pojazdu.

Ostatnim elementem są osuszacze. Ich zadaniem, jak sama nazwa wskazuje, jest osuszenie układu klimatyzacji. System ten jest szczelny, jednak nawet w najlepszych przypadkach zdarzają się sytuacje, że wilgoć przedostanie się do wnętrza.

Jak działa układ klimatyzacji w samochodzie?

Wbrew obawom, układ klimatyzacji w samochodzie jest niezwykle prosty, a jego zasada działania – niezbyt skomplikowana. Jest to układ zamknięty, który składa się ze wskazanych wyżej elementów i przewodów. Można wyróżnić dwa jego obszary – niskiego ciśnienia oraz wysokiego. Za pomocą przewodów przedostaje się czynnik klimatyzacji, który skutecznie chłodzi powietrze przedostające się z zewnątrz do wewnątrz – wyjaśnia ekspert z firmy CentralKlim.

Głównym zadaniem kompresora klimatyzacji jest sprężanie gazowego czynnika chłodniczego. Działanie to pozwala przede wszystkim podnieść ciśnienie, a w konsekwencji również temperaturę. W tym samym czasie w skraplaczu odbywa się obniżenie temperatury. Jest to możliwe dzięki skropleniu się czynnika i oddaniu temperatury na zewnątrz. W kolejnym etapie płyn trafia małymi krokami do osuszacza. Tam, dzięki odpowiedniemu filtrowi, układ klimatyzacji usuwa wilgoć i nadmiar zanieczyszczeń. Następnie ulega rozprężeniu w zaworze, co doprowadza do spadku temperatury i ciśnienia oraz zmiany stanu ciekłego na gazowy. Takim oto sposobem powietrze trafiające do kabiny pojazdu, jest nie tylko schłodzone, ale też oczyszczone.