16 sierpnia 2020

Kategoria:
Motoryzacja

Jak działa przekładnia kierownicza?

Wykonywanie podstawowego manewru na drodze, czyli skręcania, jest możliwe dzięki przekładni kierowniczej. Jej mechanizm odpowiada za sterowność oraz za bezpieczne prowadzenie pojazdu. Mimo tego dla wielu kierowców układ ten jest ciągle wielką zagadką. Poniżej wyjaśniamy, z czego jest zbudowana oraz w jaki sposób działa przekładnia kierownicza w samochodzie.

Przekładnia kierownicza – dlaczego jest kluczowym elementem układu kierowniczego?

Przekładnia kierownicza jest zwana również w fachowym żargonie maglownicą. Jest to niezwykle ważny mechanizm, dlatego o jego stan i sprawne działanie powinni troszczyć się wszyscy kierowcy.

Każdy układ kierowniczy składa się oczywiście z elementu, który umożliwia sterowanie autem, czyli z kierownicy. W dalszej kolejności należy wymienić kolumnę kierowniczą. Jest ona połączona z dwoma częściami. Pierwszą z nich jest koło kierownicze, natomiast drugą właśnie przekładnia i jej obudowa.

Maglownice znajdujące się autach to przekładnie zębatkowe. To dzięki nim koła samochodu reagują na każdy obrót kierownicy. Kiedy kierowca zadecyduje o manewrze skręcania i wykona odpowiedni ruch, listwa z kołem zębatym nadaje właściwy tor kołom.

Maglownica umożliwia płynne skręcanie pojazdu, zapewnia jego sterowność, a w efekcie bezpieczeństwo na drodze.

Stan przekładni kierowniczej bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo podczas jazdy. Niestety z biegiem czasu mechanizm ten zużywa się i trzeba podjąć odpowiednie kroki, aby na powrót sprawował się on bez zarzutu. Dobra informacja jest taka, że zużyta maglownica zwykle nie wymaga wymiany. Z powodzeniem można ją naprawić i poddać regeneracji, aby jeszcze długo nadawała się do użytku – mówi specjalista z Warsztatu Mechanicznego Regeneracja Przekładni Kierowniczych I Wahaczy.

Kiedy stan maglownicy wymaga wizyty u fachowca?

Zepsuta, zużyta przekładnia kierownicza musi jak najszybciej znaleźć się w rękach eksperta. O tym, że powinien przyjrzeć się jej fachowiec, mówią wyraźne sygnały. Należą do nich odgłosy stukania podczas skręcania kierownicą, a w skrajnych przypadkach jej blokowanie w czasie jazdy.

W warsztacie maglownica może przejść regenerację. Oznacza to, że jest rozbierana na części, a wszystkie jej elementy są dokładnie czyszczone. Następnym etapem prac jest szlifowanie listwy zębatej. Po jej ponownym montażu w aucie dokonuje się pomiarów geometrii przedniego zawieszenia.

Regeneracja maglownicy pozwala na przywrócenie jej pierwotnych parametrów. Oprócz tego jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż jej wymiana na nową przekładnię.