17 lutego 2020

Kategoria:
Motoryzacja

Jak czytać oznaczenia na oponach?

Umiejętność odczytywania oznaczeń na oponach powinna być powszechnie znana przez kierowców. Dzięki niej bez pomocy sprzedawców dowiemy się, jaki jest ich rozmiar, wiek  czy nośność. Podstawowa wiedza na temat opon pomoże nam wybrać produkty warte swojej ceny, które wpłyną na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Tutaj możesz sprawdzić, co oznaczają poszczególne opisy.

Rozmiar opony

Podstawowym kryterium wyboru opon jest ich rozmiar. Znajdziemy go na bocznej ściance. Jest to ciąg alfanumeryczny, który kolejno oznacza szerokość ogumienia podaną w milimetrach, profil oznaczony procentowym stosunkiem wysokości do szerokości, średnicę felgi, typ opony, indeks nośności i prędkości. Z rozmiaru 195/50R15 wyczytamy, że opona ma szerokość 195 mm, wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości wynosi 50% (97,50 mm), opona jest radialna (D oznacza diagonalną), a średnica obręczy ma 15 cali (1 cal = 2,54 cm).

Indeks prędkości

Dalej znajdziemy indeks prędkości i nośności. Prędkość powinna być dopasowana do osiągów samochodu, choć w przypadku opon zimowych dopuszczalne jest montowanie opon o wartości niższej niż prędkość maksymalna auta. Opony o wyższym indeksie charakteryzują się twardszą mieszanką. Litera M oznacza prędkość do 130 km/h, N do 140 km/h, P do 150 km/h, Q do 160 km/h, R do 170 km/h, S do 180 km/h, a T do 190 km/h. Wyższe indeksy oznaczone są literami: H do 210 km/h, V do 240 km/h, W do 270 km/h i Y do 300 km/h. Nie są to jedyne oznaczenia indeksu prędkości, ale rzadko można znaleźć inne litery.

Indeks nośności

Ten parametr informuje o dopuszczalnym obciążeniu opony przy zachowaniu prędkości z indeksu prędkości. W oponach na jednej osi oba te indeksy powinny być takie same. Parametr nośności jest szczególnie istotny w przypadku pojazdów dostawczych. Maksymalny ciężar dotyczy tylko jednej opony. Pomnożenie tej liczby przez ilość opon daje nośność minimalnie większą niż dopuszczalna masa całkowita pojazdu z pełnym obciążeniem. Jest ona podana w polu F1 w dowodzie rejestracyjnym. Wybrane parametry nośności:

85 – 515 kg
86 – 530 kg
87 – 545 kg
88 – 560 kg
89 – 580 kg
90 – 600 kg
91 – 615 kg
92 – 630 kg
93 – 650 kg
94 – 670 kg
95 – 690 kg

Rok produkcji

Oznaczenie DOT (Department of Transportion) oznacza, że opona jest zgodna z wszelkimi normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA. Wraz z tym skrótem znajduje się kod identyfikacyjny lub numer seryjny. Ostatnie cztery cyfry oznaczają tydzień oraz rok produkcji. Często znajdują się one w obwódce. Pracownik firmy „Wulkanizacja Mobilna 24h” w Jaworznie tłumaczy:

Przykładowo cyfry 1019 informują nas o tym, że oponę wyprodukowano w 10 tygodniu roku 2019. Opona jest uznawana za nową do trzech lat od daty jej produkcji, o ile była przechowywana pionowo, a co najmniej raz na pół roku następowała zmiana punku podparcia.

Oznaczenia sezonu

Opony dzielą się na zimowe, całoroczne i letnie. Przeznaczenie do warunków zimowych oznaczone jest skrótem 3PMSF. Może także pojawić się symbol szczytu górskiego z płatkiem śniegu. Natomiast M+S oznacza oponę błotno-śniegową. Mogą być one stosowane w oponach całorocznych. Choć bieżnik poradzi sobie w określonych warunkach, taka opona nie jest zaliczana do opon zimowych. Opony całoroczne oznacza się symbolami obrazującymi cztery pory roku lub napisem All Season.

Montaż

Na oponach znajdziemy także wskaźnik Rotation połączony ze strzałką, co oznajmia prawidłowy kierunek kręcenia. OUTSIDE i INSIDE to oznaczenia dotyczące tego, czy ściana danej opony powinna znajdować się po stronie zewnętrznej, czy wewnętrznej. Dotyczy to opon, które nie są symetryczne.

Pozostałe oznaczenia

Maksymalne ciśnienie poprzedzone jest skrótem MAX lub Max Inflation. Wyraża się je w PSI lub kPa. Jest to informacja istotna w przypadku przechowywania kół z podwyższonym ciśnieniem w oponach. Jazda po utracie ciśnienia jest możliwa na oponach oznaczonych DSST, ROF, RSC i SST. Napis COLD informuje o tym, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach. Opony bezdętkowe oznacza się napisem Tubeless Tyre lub TL. Tubed Type Tyre lub TT to opony dętkowe. ECE, e lub E to homologacja europejska (Economic Commision of Europe). Skrót FP, FR RFP lub MFS oznacza, że opona ma osłonę a felgę. RETREAD umieszcza się na oponach bieżnikowanych. Na ogumieniu możemy znaleźć także inne oznaczenia producentów, jednak dla większości kierowców są one mniej istotne. Skróty często różnią się od siebie ze względu na inne nazewnictwo w różnych krajach lub producentów, którzy zaczęli je stosować niezależnie od siebie.