Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Jak czyścić filtry DPF?
Właściciele pojazdów z silnikami wysokoprężnymi doskonale wiedzą, jak wiele problemów sprawić może nieprawidłowo eksploatowany filtr DPF. Obawiają się kosztów jego ewentualnej wymiany i awarii, do jakich doprowadzić może jego zapchanie. Czy niepokojący stan techniczny filtra cząstek stałych zawsze wiąże się z koniecznością zakupu nowego egzemplarza? A może w niektórych przypadkach można poddać go czyszczeniu?
Zasada działania filtra cząstek stałych
W wyniku spalania oleju napędowego w silnikach typu Diesel wytrąca się sadza, drobiny popiołu i inne cząstki stałe, które znajdują się w składzie spalin. Montowany w samochodzie filtr DPF pozwala je wychwycić i osadzić na porowatej powierzchni znajdującego się w nim monolitu. Ponieważ takie zanieczyszczenia wytwarzane są ciągle, zachodzi także konieczność ich regularnego usuwania.
Przy bardzo wysokiej temperaturze, oscylującej w granicach 500-600 stopni Celsjusza, dochodzi do samozapłonu nagromadzonej sadzy i tym samym do samooczyszczenia się filtra. Niestety, najlepsze warunki do takiego procesu zachodzą w czasie dynamicznej jazdy, która w warunkach miejskich nie jest do końca możliwa. Oczywiście używane w takim ruchu pojazdy nadal są w stanie regenerować samodzielnie DPF, jednak z gorszym skutkiem. W wyniku tej zależności dochodzi często do zapchania się kanalików i w rezultacie całego filtra cząstek stałych. Samochód może przejść w tryb awaryjny, kierowca notuje gorsze osiągi silnika przy jego intensywniejszej pracy i wyższym spalaniu paliwa. To sygnały, by udać się do serwisu, gdzie przeprowadza się wymuszone spalanie sadzy, to jest w warunkach kontrolowanych przez specjalne urządzenie.
Spalanie serwisowe i czyszczenie filtra DPF
Jeśli samooczyszczenie się filtra nie zachodzi tak efektywnie i jego konstrukcja została zapchana, jedynym rozwiązaniem jest skorzystanie z opcji wypalania serwisowego. Jeśli jednak aparatura wskaże, że ilość nagromadzonego osadu jest za duża i taki zabieg groziłby poważnymi konsekwencjami, serwisanci zaoferują usługę czyszczenia filtra DPF.
Do tej czynności konieczne będzie oczywiście wymontowanie konstrukcji. Następnie specjalista będzie musiał dokładnie przyjrzeć się wszystkim jej elementom. Jeśli nie znajdzie uszkodzeń, w tym mechanicznych, które mogą być wynikiem działania bardzo wysokich temperatur, filtr zostaje przekazany do profesjonalnego oczyszczenia. O jego przebiegu mówi pracownik firmy Fixwheel we Wrocławiu: Jedną z najbardziej popularnych i przy tym bezpiecznych metod oczyszczania filtra cząstek stałych jest jego namaczanie. Zostaje on uszczelniony, by uzyskać we wnętrzu odpowiedni poziom ciśnienia. Stosowany w takiej kąpieli środek chemiczny ma natomiast na celu zmiękczenie osadów, co ułatwia samodzielne oderwanie się większości nagromadzonych zanieczyszczeń. Ewentualne pozostałości są następnie usuwane w myjce, gdzie woda pod wysokim ciśnieniem wykrusza resztki sadzy i popiołu także z wnętrza kanalików.
Wykonanie zabiegu czyszczenia filtra DPF pozwoli na dłuższą i efektywniejszą jego eksploatację bez konieczności wymiany części na nową. Jeśli po takim procesie kierowca zadba o zapewnienie odpowiednich warunków do samodzielnej regeneracji i wypalania zanieczyszczeń, płukanie filtra będzie można przeprowadzać rzadziej i w wyjątkowych sytuacjach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana