Pasek rozrządu
14 kwietnia 2022

Kategoria:
Motoryzacja

Jak często wymieniać rozrząd?

Rozrząd jest podzespołem silnika, odpowiedzialnym za sterownie zaworami cylindrów. Pracuje non-stop i podlega dużym obciążeniom mechanicznym. Dlatego wymaga właściwiej dbałości i okresowej wymiany. Jej częstotliwość uzależniona jest o rodzaju mechanizmu rozrządu oraz od zaleceń producenta pojazdu. Przeczytaj, a dowiedz się, jak często należy wymieniać rozrząd.

Czym jest rozrząd, jak jest zbudowany i jak działa?

Mechanizm rozrządu odpowiedzialny jest za zasilanie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych. Jego zadaniem jest otwieranie zaworów ssania i wydechu, które musi następować w odpowiednich interwałach i momentach. W cylindrach osadzone są zawory ssące i wydechowe, które otwierane i zamykane są poprzez popychacze zaworów za pomocą wyprofilowanych na wałku rozrządu specjalnych krzywek. Producenci pojazdów stosują dwa podstawowe rozwiązania konstrukcyjne.

Rodzaje mechanizmów rozrządu

Pierwszy z nich polega na zastosowaniu paska zębatego, drugi zaś łańcucha rozrządu. Jak wyjaśnia mechanik  z warsztatu samochodowego Przemysław Wróbel z Poznania, w obydwu systemach obroty wałka rozrządu muszę być precyzyjnie zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika, tak by zawory ssące i wydechowe otwierały się i zamykały w odpowiednich fazach. Wszelkie niedomagania w pracy mechanizmu rozrządu z pewnością wpłyną negatywnie na pracę silnika. Zerwanie paska lub łańcucha rozrządu może doprowadzić do awarii silnika, a nawet do poważnych uszkodzeń.

Wymiana rozrządu

Pasek rozrządu powinien być oceniany wizualnie przy każdym przeglądzie okresowym pojazdu. Choć producenci samochodów określają ilość przejechanych kilometrów (od 70 do 150 tys. km.), po których należy wymienić pasek rozrządu, to warto regularnie zwracać uwagę na jego stan techniczny. Tym bardziej że zbudowany jest on z materiałów, które z biegiem czasu ulegają starzeniu. Bez względu na ilość przejechanych kilometrów wymiana paska rozrządu powinna być przeprowadzona po 5 latach eksploatacji. W większości przypadków wymianie podlegają także pozostałe elementy mechanizmu rozrządu – napinacze, rolki, a często też pompa wodna. Należy pamiętać, że na zużycie paska rozrządu wpływ ma dynamika jazdy i specyfika terenu, w którym pojazd się porusza.

W przypadku łańcucha rozrządu, jego wymiana nie jest z reguły określana przez producenta. O terminie wymiany decydują symptomy jego zużycia. Niepokojącymi sygnałami są wyraziste dzwonienie łańcucha, szumy lub cykliczne stuki oraz pogarszająca się jakość pracy silnika. Przeważnie wytrzymałość łańcucha rozrządu określa się na około 200-300 tys. km przebiegu.