Artykuł sponsorowany

Jak często wymieniać rozrząd?

Jak często wymieniać rozrząd?
Rozrząd jest podzespołem silnika, odpowiedzialnym za sterownie zaworami cylindrów. Pracuje non-stop i podlega dużym obciążeniom mechanicznym. Dlatego wymaga właściwiej dbałości i okresowej wymiany. Jej częstotliwość uzależniona jest o rodzaju mechanizmu rozrządu oraz od zaleceń producenta pojazdu. Przeczytaj, a dowiedz się, jak często należy wymieniać rozrząd.

Czym jest rozrząd, jak jest zbudowany i jak działa?

Mechanizm rozrządu odpowiedzialny jest za zasilanie cylindra mieszanką i usuwanie gazów spalinowych. Jego zadaniem jest otwieranie zaworów ssania i wydechu, które musi następować w odpowiednich interwałach i momentach. W cylindrach osadzone są zawory ssące i wydechowe, które otwierane i zamykane są poprzez popychacze zaworów za pomocą wyprofilowanych na wałku rozrządu specjalnych krzywek. Producenci pojazdów stosują dwa podstawowe rozwiązania konstrukcyjne.

Rodzaje mechanizmów rozrządu

Pierwszy z nich polega na zastosowaniu paska zębatego, drugi zaś łańcucha rozrządu. Jak wyjaśnia mechanik  z warsztatu samochodowego Przemysław Wróbel z Poznania, w obydwu systemach obroty wałka rozrządu muszę być precyzyjnie zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika, tak by zawory ssące i wydechowe otwierały się i zamykały w odpowiednich fazach. Wszelkie niedomagania w pracy mechanizmu rozrządu z pewnością wpłyną negatywnie na pracę silnika. Zerwanie paska lub łańcucha rozrządu może doprowadzić do awarii silnika, a nawet do poważnych uszkodzeń.

Wymiana rozrządu

Pasek rozrządu powinien być oceniany wizualnie przy każdym przeglądzie okresowym pojazdu. Choć producenci samochodów określają ilość przejechanych kilometrów (od 70 do 150 tys. km.), po których należy wymienić pasek rozrządu, to warto regularnie zwracać uwagę na jego stan techniczny. Tym bardziej że zbudowany jest on z materiałów, które z biegiem czasu ulegają starzeniu. Bez względu na ilość przejechanych kilometrów wymiana paska rozrządu powinna być przeprowadzona po 5 latach eksploatacji. W większości przypadków wymianie podlegają także pozostałe elementy mechanizmu rozrządu – napinacze, rolki, a często też pompa wodna. Należy pamiętać, że na zużycie paska rozrządu wpływ ma dynamika jazdy i specyfika terenu, w którym pojazd się porusza. W przypadku łańcucha rozrządu, jego wymiana nie jest z reguły określana przez producenta. O terminie wymiany decydują symptomy jego zużycia. Niepokojącymi sygnałami są wyraziste dzwonienie łańcucha, szumy lub cykliczne stuki oraz pogarszająca się jakość pracy silnika. Przeważnie wytrzymałość łańcucha rozrządu określa się na około 200-300 tys. km przebiegu.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.