19 października 2019

Kategoria:
Motoryzacja

Elastyczne przewody paliwowe. Charakterystyka

Przewody paliwowe to kluczowy element każdego mechanicznego pojazdu. Odpowiadają one za transportu paliwa ze zbiornika do silnika. Są one jednocześnie przez cały czas narażone na oddziaływanie czynników szkodliwych np. podwyższoną temperaturę czy przetarcia. Nawet niewielka usterka węży paliwowych może skończyć się wyciekiem, a nawet unieruchomieniem silnika.

Jakie są rodzaje przewodów paliwowych?

Wyróżnia się przy tym trzy rodzaje przewodów paliwowych – gumowe, plastikowe i metalowe. Różne ich rodzaje znajdziemy w ofercie wyspecjalizowanych w tym firm, takich jak Mirex. Węże gumowe często posiadają dodatkowe wzmocnienia w formie stalowej koszulki siatkowej, która ma zapobiec ich obciążeniom. Węże metalowe przypominają przewody hamulcowe. Montuje się je pod karoserią samochodu – tam, gdzie ryzyko uszkodzeń jest największe na skutek kamieni wyrzucanych spod kół. W pozostałych miejscach stosuje się elastyczne przewody plastikowe. To dzięki nim cała instalacja paliwowa nie jest narażona na drgania, które pochodzą od silnika lub są wynikiem nierówności drogi, po której porusza się pojazd.

Jakie normy musi spełniać tworzywo na przewody paliwowe?

Tworzywo sztuczne, z którego produkowane są elastyczne przewody paliwowe, musi spełniać rygorystyczne normy. Powinno być przede wszystkim odporna na działanie substancji chemicznych wchodzących w skład paliwa lub takich, które mogą się w nim z wielu powodów znaleźć. Poza tym tworzywo nie może być w ogóle podatne na elektryzowanie się. Ścianki takiego elastycznego przewodu paliwowego muszą być wytrzymałe i solidne, co znacznie minimalizuje ryzyko ich uszkodzenia. Dlatego też podczas wymiany węży paliwowych nie stosuje się nigdy przypadkowych plastikowych rurek, a jedynie wysokiej jakości przewody paliwowe.

Łączenie przewodów paliwowych

Poznać je można na ogół po odpowiednim oznakowaniu, które umieszczone jest na całej długości węża. Ponadto bardzo szczelne musi być zawsze każde łączenie przewodów paliwowych. Jest to niezwykle istotne przede wszystkim w przypadku silników z wbudowanym wtryskiem paliwa. Okazuje się, że nawet niewielkie nieszczelności, które nie objawiają się żadnymi wyciekami paliwa, mogą skutkować zasysaniem powietrza i doprowadzić do zapowietrzenia całej aparatury wtryskowej. Tego typu zjawiska niekiedy trzeba usuwać ręcznie. Oprócz tego należy pamiętać o tym, że zaciski wykorzystywane do mocowania końcówek węży paliwowych, również nie powinny posiadać nierówności czy ostrych krawędzi, które niekiedy na skutek procesu produkcyjnego się zdarzają.