Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czym się różnią opony letnie od zimowych?
Nie wszyscy odróżniają opony letnie od zimowych. Z tego względu mnóstwo osób nie wie, jakie znaczenie ma wybór odpowiedniego ogumienia na konkretną porę roku. A tak jest to kluczowa kwestia, gdyż chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu. Jeśli więc nie chcesz narażać nikogo na tragiczny wypadek ani doprowadzić do uszkodzenia pojazdu i kosztownych napraw – czytaj dalej.
Opony letnie a zimowe – kształt bieżnika
W wielu krajach UE kierowcy prawnie są zobowiązani do wymiany opon na „zimówki”. Chociaż w Polsce nie jest to jeszcze regulowane przepisami, prawie wszyscy właściciele aut starają się dbać o systematyczną zmianę ogumienia. Nic dziwnego – chodzi przede wszystkim o życie i bezpieczeństwo, ale również o koszty.
Doświadczeni kierowcy zauważą pierwszą różnicę między oponami bez trudu. Jest to przede wszystkim kształt bieżnika.
Opony letnie mają gładką formę, która składa się z szerokich kanałów odprowadzających wodę. Poza tym zbudowane są z płaskich i sporych klocków oraz mają niewiele nacięć. Są dostosowane przede wszystkim do bezpiecznego poruszania się po rozgrzanym asfalcie i suchej nawierzchni.
Latem asfalt potrafi osiągać temperaturę nawet ponad 60 stopni Celsjusza. Ogumienie nie może topić się pod wpływem takiego gorąca i musi być maksymalnie przyczepione do nawierzchni. Letnie opony bez problemu przyklejają się do tej wymagającej powierzchni, przy czym zachowują niezwykłą twardość i sztywność.
Opony zimowe są zupełnie inaczej skonstruowane – muszą zagłębiać się w śniegu. Łatwo wyobrazić sobie minus 20 stopni Celsjusza i zupełnie twardą oponę letnią. Sprawdziłaby się lepiej niż łyżwy na lodowisku. Droga jej hamowania na śniegu jest… o 133 proc. dłuższa niż zimowej. Aby więc auto nie wyczyniało niechcianych slalomów i skomplikowanego tańca na drodze, powstały zimówki. Ich rzeźba przecinana jest licznymi lamelkami, a design bardziej agresywny. Dzięki temu skutecznie zagłębiają się w śniegu.
Opony letnie a zimowe – mieszanka gumowa
Jak wiadomo, w przypadku letnich opon, ogumienie jest stworzone tak, aby zagwarantować jak najlepszą przyczepność do drogi. Zimowe również, ale z uwagi na odmienne warunki eksploatacji jest wykonane z zupełnie innego rodzaju mieszanki.
Przede wszystkim musi ona być bardzo elastyczna. Jak mówi specjalista z firmy Gent. Opony, wulkanizacja, Bujko Leszek ze Szczecina, miękka guma zawiera bardzo dużo krzemionki. Dzięki temu jest plastyczna i przeznaczona typowo do jazdy w typowo zimowych warunkach. Łatwo wyobrazić sobie, dlaczego latem opony zimowe to najgorszy wybór. Pod wpływem dużych temperatur, guma zużywa się w zastraszającym tempie, co prowadzi do zniszczenia opon. Odbija się to też na zdecydowanie większym spalaniu auta i braku jego stabilności.
Poza tym niewiele osób wie, że poszczególne typy można rozpoznać po napisie. Na zimowych, na ścianie bocznej, nierzadko znajduje się oznaczenie M+S. Oznacza to mud and snow, czyli błoto i śnieg.
Jeśli więc nie chcesz na własnej skórze przekonać się, jak wygląda wjechanie oponami letnimi na zasypaną śniegiem i śliską drogę – czym prędzej zmień ogumienie w profesjonalnym serwisie wulkanizacyjnym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana