Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Czym jest alternator i gdzie jest stosowany?
Niezależnie od tego, czy mamy nowe, czy stare auto – w każdym z nich znajdziemy akumulator. Jednak ta część musi być podczas jazdy ładowana, aby możliwe było jej poprawne działanie. Właśnie tę funkcję spełnia alternator, inaczej prądnica prądu przemiennego. Wytwarza on prąd podczas pracy silnika, następnie przekazuje go do akumulatora. Alternator musi więc również znajdować się w każdym samochodzie, ponieważ bez niego akumulator nie miałby ładowania.
Budowa alternatora
Podstawowym elementem budowy alternatora jest nieruchomy stojan, najczęściej wykonany z izolowanej, stalowej ramki otoczonej trzema uzwojeniami. Te są rozłożone co 120 stopni na obwodzie stojana. Kolejny element to elektromagnes, który zwany jest w tym przypadku wirnikiem. Zasilany jest za pomocą szczotek oraz pierścieni ślizgowych. Kiedy wirnik zaczyna wytwarzać pole elektromagnetyczne, w pierścieniach i szczotkach indukowany jest prąd o przebiegu sinusoidalnym, czyli zmiennym. Do ładowania alternatora służy też pasek napędowy, który napędzany jest przez wał korbowy silnika. Ważnym elementem budowy alternatora jest regulator napięcia.
Jak podkreślają eksperci z firmy Lauber: „Zadaniem regulatora napięcia jest kontrola napięcia na wejściu i podtrzymanie prądu ładującego akumulator. Regulator zwykle posiada dodatek w postaci kompensacji temperatury”.
Ma to duże znaczenie zwłaszcza zimą, kiedy wymagane są wyższe wartości napięcia niż latem. W wyposażeniu alternatora znajdują się też diody, których zadaniem jest zmiana prądu przemiennego w stały.
Zastosowanie alternatora i możliwe usterki
Alternator znajduje swoje zastosowanie w samochodach, gdzie jest wykorzystywany, jako źródło prądu podczas pracy silnika i służy do ładowania akumulatora. Jeśli chodzi o możliwe usterki tego elementu samochodu – często dochodzi do zużywania się szczotek oraz łożysk. Oprócz tego może dojść do uszkodzenia regulatora napięcia, zwarcia wirnika i stojana lub przepalenia się uzwojenia. Można zdecydować się na regenerację lub zakup nowego alternatora. W przypadku mniejszych uszkodzeń można także naprawić go samodzielnie – trzeba jednak posiadać odpowiednie umiejętności. Aby naprawić usterki, należy wymontować i rozebrać alternator. Pracę trzeba rozpocząć od zdjęcia paska napędowego, następnie odłączyć przewody dochodzące do alternatora oraz odkręcić śruby mocujące. Dopiero wtedy można dokonywać wszelkich napraw. Niektóre uszkodzenia można naprawić samodzielnie. Należy jednak pamiętać, że do naprawy uszkodzeń elektrycznych, oprócz wiedzy, niezbędne są także odpowiednie urządzenia diagnostyczne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana