Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Co warto wiedzieć o napełnianiu klimatyzacji?
Klimatyzacja, niegdyś będąca udogodnieniem dla najbogatszych, dziś obecna jest w praktycznie każdym nowym samochodzie. Pełni ona funkcję dużo ważniejszą, niż mogłoby się wydawać – poprzez schładzanie powietrza w upalne dni zmniejsza zmęczenie kierowcy i poprawia jego koncentrację. Może również służyć osuszaniu wnętrza auta, co zapobiega parowaniu szyb. Aby klimatyzacja mogła działać, musi być wypełniona czynnikiem roboczym.
Znaczenie czynnika roboczego
Czynnik roboczy klimatyzacji, nazywany również czynnikiem chłodzącym, jest niezbędny do tego, żeby klimatyzacja mogła spełniać swoje zadanie i zachować sprawność. Jest on substancją termodynamiczną, która przy niskiej temperaturze i niskim ciśnieniu wrze i pobiera ciepło z otoczenia. Kiedy temperatura i ciśnienie wzrastają, czynnik paruje, oddając w ten sposób zgromadzone ciepło. Dzięki swym właściwościom jest w stanie skutecznie schładzań powietrze w kabinie samochodu. Jednak pełni on również jeszcze jedną, istotną funkcję – zawiera on substancje smarne, niezbędne do tego, by minimalizować tarcie w pracujących podzespołach samochodu, m.in. kompresorze. W toku pracy w układzie klimatyzacji mogą powstawać drobne nieszczelności, przez które czynnik będzie wyciekał na zewnątrz. Niedostateczna ilość czynnika w układzie klimatyzacji nie tylko powoduje, że traci on swoją wydajność, ale również jest narażony na uszkodzenie. Co ważne, brak czynnika może spowodować uszkodzenie kompresora, który niezależnie od tego, czy klimatyzacja jest włączona, czy też niecały czas pracuje. Brak czynnika spowoduje zatarcie się kompresora klimatyzacji.
Kiedy należy napełnić klimatyzację?
Profilaktyczne uzupełnianie klimatyzacji do poziomu zalecanego przez producenta auta powinno być wykonywane przynajmniej raz do roku podczas kompleksowego przeglądu – w jego trakcie serwis powinien sprawdzić również szczelność całego układu. Najlepiej przegląd wykonać na początku sezonu letnio-zimowego, kiedy zaczynamy coraz częściej korzystać z klimatyzacji.
W jaki sposób napełniania jest klimatyzacja?
Proces napełniania klimatyzacji jest obecnie całkowicie automatyczny i trwa około godziny. Pierwszym etapem jest podłączenie klimatyzacji do stacji obsługi, znajdującej się na wyposażeniu wyspecjalizowanych zakładów, takich jak firma Auto-Lux. Po podłączeniu, stacja obsługi wypompowuje stary czynnik chłodzący, następnie wtłacza do instalacji powietrze w celu wytworzenia podciśnienia – umożliwia to zlokalizowanie ewentualnych nieszczelności. Po upewnieniu się, że instalacja jest szczelna, stacja obsługi przystępuje do wtłoczenia do niej czynnika w ilości przewidzianej przez producenta auta.
Napełnianie klimatyzacji w używanym samochodzie
Jeśli planujemy kupno używanego pojazdu z klimatyzacją, upewnijmy się, że instalacja była dobrze serwisowana. Unikajmy ogłoszeń zawierających informacje, że klimatyzacja nadaje się do napełnienia. Może to świadczyć o tym, że poprzedni właściciel nie serwisował klimatyzacji i jest ona w bardzo złym stanie. Naprawa nieprawidłowo serwisowanej klimatyzacji może oznaczać dla nas dodatkowy, spory wydatek.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana