13 października 2020

Kategoria:
Motoryzacja

Co się psuje w silnikach diesla?

Silniki diesla, głównie w starszych autach, od wielu lat są uważane za praktycznie niezniszczalne. Niektóre z nich wytrzymywały setki tysięcy kilometrów bez remontów, przez co były cenione na całym świecie. Choć silniki diesla również dziś cieszą się mianem mało awaryjnych, nowe technologie sprawiają, że psują się nieco częściej. Mimo to naprawa wcale nie musi być droga i skomplikowana. Sprawdźmy, jakie są najczęstsze usterki w silnikach diesla.

Co może się popsuć w dieslu?

Starsze silniki diesla, choć były niezwykle wytrzymałe, generowały ogromną ilość spalin. Z tego powodu już od kilkunastu lat dąży się do ich ograniczania. W związku z tym jednostki napędowe trzeba było wzbogacić o nowe technologie.

Jednym z częstszych utrapień właścicieli diesli są problemy z filtrami DPF oraz SCR, których zadaniem jest redukcja wydzielanych spalin. Te zazwyczaj są konsekwencją przemierzania częstych i krótkich dystansów. Wraz ze zużyciem filtr się zapycha, a objawem jest utrata mocy i osłabiona reakcja na wciśnięcie pedału gazu. Rozwiązać problem może „przepalenie auta” na dłuższej trasie. Jeśli to nie pomoże, warto udać się do serwisu, gdzie wykonuje się wymuszone wypalenie filtra.

Kolejnym elementem, który może popsuć się w autach z silnikami diesla, jest turbosprężarka, wrażliwa na nieumiejętną eksploatację.

Eksperci z warsztatu samochodowego MERC Jaworscy są przekonani:

Turbosprężarka jest niezwykle czuła na gwałtowną jazdę przy wysokich obrotach, gdy silnik jeszcze nie jest rozgrzany. Zaszkodzić jej może także jazda na zbyt niskich obrotach oraz gaszenie rozgrzanej jednostki bezpośrednio po zatrzymaniu się.

Inne, częste problemy diesli to:

  • awarie układu wtryskiwaczy,
  • awarie klap wirowych oraz zaworu EGR,
  • awaria dwumasowego koła zamachowego.

Jak dbać o silnik diesla?

Jedną z najważniejszych zasad dla kierowców diesli są regularne przeglądy techniczne, a także wymiana oleju. Należy ją wykonywać co około 10 – 15 tysięcy kilometrów, choć w najnowszych samochodach zalecenia producenta mogą być inne.

Silniki diesla najlepiej czują się na długich trasach. Z tego powodu, jeśli na co dzień jeździ się po mieście, warto raz w tygodniu wybrać się na dłuższy odcinek. Jeżdżąc autem z silnikiem diesla, nie powinno się gwałtownie przyspieszać i hamować, ale z drugiej strony nie zaleca się niskich i bardzo wysokich obrotów.

Wielu usterkom można zapobiec lejąc do baku paliwo z markowych, sprawdzonych stacji. To samo dotyczy części zamiennych, na których nie warto oszczędzać. Wszelkie naprawy i przeglądy powinny być przeprowadzane u doświadczonych mechaników, aby uniknąć nieplanowanych kosztów.