Artykuł sponsorowany

Budowa turbosprężarki

Budowa turbosprężarki
Turbosprężarka to urządzenie skromne gabarytowo, a zarazem dość skomplikowane pod względem budowy. Poszczególne elementy konstrukcji powinny być wykonane z wysokostopowych materiałów, zapewniając niezawodne funkcjonowanie przez długi czas, przy bardzo wysokich obciążeniach. Jak dokładnie jest zbudowana turbosprężarka? W jaki sposób wpływa na parametry silnika? Spróbujmy odpowiedzieć na te istotne pytania.

Budowa korpusu. Turbina i sprężarka

Obudowa (korpus) turbosprężarki składa się z dwóch głównych elementów o muszlowatym kształcie – turbiny oraz sprężarki.
Turbinę często określa się mianem części gorącej tubosprężarki. To miejsce, przez które przechodzą wszelkie spaliny wydostające się z cylindrów silnika. Częścią zimną jest natomiast sprężarka. Stanowi ona element układu dolotowego, przez który przechodzi powietrze trafiające do jednostki napędowej – objaśnia ekspert P.P.H.U. TURBO, firmy świadczącej usługi sprzedaży i regeneracji turbosprężarek.

Wirniki turbosprężarki

Wewnątrz turbosprężarki znajduje się wałek na krańcach którego zamontowane są dwa wirniki. Jeden z nich to element turbiny, a drugi sprężarki. Wirniki są zespolone z wałkiem na sztywno, wskutek czego osiągają jednakową prędkość obrotową. Co to oznacza? Spaliny trafiające do części gorącej turbosprężarki rozpędzają wirnik turbiny, a jednocześnie przez wałek przekazują obroty na wirnik sprężarki, co powoduje zwiększenie ciśnienia powietrza w układzie dolotowym i wtłaczanie jego większej ilości do cylindrów silnika. A to wciąż nie wszystko. Należy wiedzieć, że niektóre modele turbosprężarek stanowią odmiany ze zmienną geometrią. Ich cechą charakterystyczną są niewielkie obrotowe łopatki (tzw. kierownice turbiny) umieszczone w turbinie w układzie kołowym. Mają one za zadanie kierować spaliny na wirnik turbiny tak, by optymalnie wykorzystać ich ilość oraz prędkość.

Korpus środkowy i łożyska

Korpus środkowy to część umiejscowiona między turbiną i sprężarką, łącząca oba wspomniane elementy. Jednocześnie, stanowi też ona obudowę dla łożyskowania wałka. Układ łożysk odgrywa ważną rolę. Wirniki osiągają zawrotną prędkość 100 tys. obrotów na minutę, przez co konieczne jest utrzymanie właściwej pozycji i jak najmniejszych oporów wałka. Układ dwóch łożysk – ślizgowego i oporowego – jest w stanie sprostać temu zadaniu.

Elementy uzupełniające

Elementami uzupełniającymi budowę turbosprężarki są kanaliki olejowe. Odpowiadają one za chłodzenie i smarowanie układu. Należy też wspomnieć o pierścieniach uszczelniających, które zapobiegają przedostawaniu się oleju do wirników. Całą konstrukcję wieńczy zawór sterujący pracą turbosprężarki, zależnie od aktualnego zapotrzebowania danego silnika.

Układ idealny

Budowa turbosprężarki nie należy do najprostszych, jednak przecież nie o prostotę tu chodzi. Dzięki odpowiedniemu, wręcz koronkowemu zaprojektowaniu każdego elementu, cały układ może działać bez zarzutów przez wiele tysięcy przejechanych kilometrów. Po czasie można dokonać regeneracji turbosprężarki, chyba że została ona uszkodzona w sposób nieodwracalny. Specjaliści staną na wysokości zadania, przy przywrócić urządzenie do życia.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.