tir siedzenie kierowca amortyzacja fotela
17 września 2020

Kategoria:
Motoryzacja

Amortyzator siedzenia, a komfort kierowcy TIR-a

Kierowcy samochodów ciężarowych każdego dnia pracy spędzają w kabinie swojego pojazdu kilka godzin, pokonując w tym czasie nawet kilkaset kilometrów. Aby nie odbiło się to negatywnie na ich zdrowiu, producenci aut ciężarowych wyposażają swoje samochody w wiele udogodnień, poprawiających komfort prowadzenia ciężarówki. Jednym z nich jest amortyzacja fotela kierowcy. Przyjrzyjmy się więc bliżej tej opcji i sprawdźmy, jaka jest jej funkcjonalność?

 

Jak działa amortyzacja siedzenia w TIR-ach?

 

Kierowanie samochodem ciężarowym wymaga od kierowcy nie tylko ogromnych umiejętności technicznych, ale także dużej koncentracji. Dlatego tak istotne jest zapewnienie komfortowych warunków pracy.  Pozwoli to wyeliminować czynniki mogące rozpraszać kierowcę, a dzięki temu będzie mógł on w pełni skupić się na drodze. Częstym czynnikiem powodującym rozproszenie u kierowców i to nie tylko aut ciężarowych jest niewygodna pozycja za kierownicą. Można sobie z tym poradzić, stosując fotele wyposażone w amortyzację i indywidualne dopasowanie parametrów użytkowych takich jak: kąt podparcia lędźwiowego, regulowana wysokość siedziska, podłokietników i zagłówka. Jednak to amortyzacja fotela najbardziej podnosi komfort jazdy. Jak wyjaśnia ekspert firmy STAR-HURT z Działdowa, specjalizującej się w dystrybucji podzespołów i akcesoriów do samochodów ciężarowych:

Fotele z amortyzacją nazywane również fotelami pneumatycznymi to coraz częściej standardowe wyposażenie samochodu ciężarowego. Można również zakupić je u niezależnych producentów. W konstrukcji fotela najważniejszą rolę odgrywa siłownik pneumatyczny. Dzięki płynnemu reagowaniu na nierówności pokonywane przez samochód skutecznie eliminuje on drgania, które odczuwa kierujący. Poprawia to wyraźnie komfort jazdy, a co więcej może ograniczać powstawanie zwyrodnień w obrębie kręgosłupa, która to przypadłość dotyka bardzo wielu kierowców. Nowoczesne fotele pneumatyczne posiadają również szereg innych innowacyjnych rozwiązań pozwalających na dopasowanie ich do indywidualnych cech kierowcy m.in. wzrostu czy wagi. Trzeba jednak pamiętać, że fotele podobnie jak inne części pojazdu z czasem ulegają zużyciu. Aby przedłużyć ich sprawność, należy regularnie sprawdzać poszczególne ich podzespoły i wymieniać te, które wykazują oznaki wyeksploatowania.

 

Jak dbać o fotele pneumatyczne?

 

Regularne serwisowanie foteli pneumatycznych kierowcy w samochodach ciężarowych pozwala znacznie wydłużyć ich żywotność bez uszczerbku na funkcjonalności. Elementami, które zużywają się najczęściej są: siłownik nazywany również sprężyną gazową, amortyzator, zawór, poduszka i gąbka siedziska. Na szczęście koncerny motoryzacyjne, jak też producenci foteli oferują pełną gamę części zamiennych. Bez większego problemu można więc zakupić sprężyny gazowe, czy inne elementy pozwalające na utrzymanie fotela w doskonałym stanie technicznym. Warto zauważyć, że fotele pneumatyczne montuje się nie tylko w samochodach ciężarowych, lecz także w autobusach, maszynach rolniczych, budowlanych, drogowych, czy w wózkach widłowych i pojazdach szynowych.