Hak holowniczy
18 marca 2020

Kategoria:
Motoryzacja

4 cechy dobrych haków holowniczych

O tym, jak istotnym elementem każdego samochodu, jest hak holowniczy, kierowcy dowiadują się najczęściej w sytuacji awaryjnej, kiedy konieczne jest holowanie. Jednak dzięki temu elementowi można zwiększyć możliwości każdego samochodu w obszarze holowania, czy ładowności. Jaki zatem powinien być hak holowniczy? Na jakiej podstawie należy go wybierać?

Samochodowy hak holowniczy – podstawowe informacje

Wielu kierowców, którzy mają możliwość wyboru samochodu z salonu lub kupna samochodu używanego, bardzo sceptycznie podchodzi do kwestii haka holowniczego. Pomimo tego, że większość osób zdaje sobie sprawę, jak wygodne jest to rozwiązanie, to w dalszym ciągu rezygnuje z tego typu dodatku do swojego pojazdu. Co ciekawe, głównym powodem rezygnacji nie jest cena, lecz aspekty wizualne samochodu. Ta świadomość jednak cały czas się zmienia i wszystko idzie w dobrym kierunku.

Specjalista z firmy VOYAGER zauważa: Na rynku dostępne są samochody z fabrycznie zamontowanym hakiem. To jednak rodzi pewne ograniczenia i konieczność wyboru konkretnego modelu, którym klient niekoniecznie może być  zainteresowany. Zdecydowaniem lepszym rozwiązaniem jest więc indywidualny wybór haka do auta. Kiedy ten element jest dokupowany do pojazdu, wówczas warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Dzięki temu można znaleźć najlepszy wariant odpowiadający wszelkim oczekiwaniom – dodaje.

Cechy dobrych haków holowniczych

Producenci oferują kierowcom możliwość skorzystania z wielu propozycji haków holowniczych. Jak zatem sprostać takiej ilości możliwości i wybrać ten jeden najlepszy model? Decydując się na zakup haka holowniczego do samochodu, warto zwrócić uwagę nie tylko na jego rodzaj. Najważniejsze są parametry techniczne, które pozwalają na odpowiednie dopasowanie wybranego modelu do pojazdu oraz do zadań, jakie będą wykonywane za jego pomocą. 

Koniecznie należy zwrócić uwagę na:

  1. Maksymalny uciąg zaczepu (czyli tonaż) – wartość ta pozwala na ustalenie maksymalnej wagi przyczepy, jaka ma być ciągnięta przez samochód wyposażony
    w dany hak. Zasada im więcej, tym lepiej nie jest najlepszym rozwiązaniem – waga przyczepy powinna być odpowiednio dopasowana do wagi samego pojazdu.
    W praktyce nie powinna przekraczać 85% całkowitej wagi auta. W dowodzie rejestracyjnym samochodu znajduje się rubryka O1 O2 – tam określona jest wartość DMC dla przyczepy do konkretnego modelu.
  2. Wiązkę elektryczną, która odpowiada za przekazanie prądu z pojazdu do przyczepki lub zamontowanego na haku bagażnika. Jej wybór jej związany bezpośrednio ze wspomnianą wcześniej wartością DMC. Wiązki 7-pinowe wykorzystywane są
    w samochodach do 750 DMC. Natomiast wersje 13-pinowe w przyczepach ciężkich, uchwytach rowerowych montowanych na haku oraz przyczepach kempingowych. Znajduje się w nich między innymi dodatkowy przewód ładowania, czy światło cofania.
  3. Homologacja i zgodność z przepisami prawnymi. Warto pamiętać, że używanie haka holowniczego powinno być zgodne z prawem. W praktyce oznacza to, konieczność posiadania na wybrany sprzęt tak zwanej homologacji. O posiadaniu przez wybrany model homologacji, świadczy między innymi odpowiednie oznaczenia umieszczone na haku. Jeżeli ma być użytkowany zgodnie z prawem Unii Europejskiej  – aby można było go stosować we wszystkich krajach członkowskich – musi mieć oznaczenie „e” lub „E”. 
  4. Odpowiednia cena dopasowana do jakości sprzętu. Jeżeli spełnia on wszystkie wyżej wymienione wymagania – nie ma sensu za niego przepłacać.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat haków samochodowych?

Coraz więcej osób decyduje się na montaż haka w celu przewozu rowerów za pomocą platformy. Transport tego typu sprzętu na bagażniku – zamontowanym na haku jest wygodniejszy. Wpływa także na bezpieczeństwo oraz pomaga zaoszczędzić paliwo – biorąc pod uwagę inny rodzaj bagażników – do transportu na dachu.

Decydując się na hak w samochodzie pamiętać należy o trzeciej tablicy rejestracyjnej, którą można zamówić w Wydziale Komunikacji. Po montażu haka należy udać się do Stacji Diagnostycznej. Z zaświadczeniem od diagnosty trzeba skierować się ponownie do urzędu
w celu uzyskania wpisu w dowodzie rejestracyjnymi karcie pojazdu