7 stycznia 2021

Kategoria:
Inne

Zalety pasów napędowych z gumy

Pasy napędowe o różnej konstrukcji to elementy dość powszechnie wykorzystywane w wielu mechanizmach przekładniowych. Często są to elementy znacznie praktyczniejsze i wygodniejsze w przenoszeniu mocy czy też obrotów niż zębate koła i stalowe łańcuchy. Z pewnością pracują one zdecydowanie ciszej i lepiej wytłumiają wszelkie drgania powodowane ruchem poszczególnych elementów jakiejś maszyny. Pasy napędowe wykonywane są z różnych materiałów, lecz zdecydowanie króluje tutaj guma.

Podstawowe rodzaje pasów napędowych

Nim przejdziemy do głównego tematu naszego artykułu, jeszcze kilka ogólnych informacji o pasach napędowych. Ten ważny element przekładniowy występuje w wielu najróżniejszych postaciach: płaskiej, zębatej i klinowej; wykorzystujemy także paski okrągłe, wielorowkowe i jeszcze o kilku innych profilach. Pasy napędowe spotykamy w przeróżnych urządzeniach; najbardziej znanym ich reprezentantem jest chyba samochodowy pasek klinowy wprawiający w ruch alternator pojazdu. Wszelkiego typu paski znajdziemy także w naszych pralkach, maszynach do szycia i wielu innych urządzeniach AGD oraz w układach napędowych różnego rodzaju narzędzi. Paski napędowe najczęściej produkowane są z kompozytów bawełny, poliestru oraz różnych odmian kauczuku; najczęściej jest to kauczuk butadienowo-akrylonitrynowy zwany także gumą NBR. Czasem tam, gdzie mamy co czynienia z mniejszymi obciążeniami może to być poliuretan lub sama guma. O zaletach pasów napędowych wykonywanych z udziałem gumy opowiadali nam specjaliści z firmy Wilhelm Herm Müller Polska sp. z o.o. z Bydgoszczy.

Charakterystyka pasów napędowych z gumy

Podstawowe własności gumy znane są chyba wszystkim, lecz najważniejszą cechą tego materiału czy to produkowanego z naturalnych kauczuków, czy też z syntetyków jest bardzo wysoka elastyczność i giętkość. Z tego też powodu guma często wykorzystywana jest do budowy różnego typu wygaszaczy drgań i wstrząsów. Owa elastyczność odgrywa zasadniczą rolę w budowie pasków napędowych, których jednym z ważniejszych parametrów jest tak zwana średnica zwrotna. Otóż w paskach wykonanych z gumy owa średnica może być o wiele mniejsza niż dla pasków poliuretanowych lub wykonanych z innych materiałów. Do innych ważnych zalet napędowych pasków gumowych zaliczamy ich znikomy poślizg, a zatem pewność trzymania obrotów, krótkie odcinki naprężania, a w wersjach zbrojonych poliestrem lub bawełną także duża wytrzymałość na zrywanie i mała ścieralność ich krawędzi.

Cenne właściwości gumy są wykorzystywane nie tylko do produkcji pasów napędowych, ale także do wytwarzania taśm transportujących, pasów przenośnikowych, amortyzatorów gumowo-metalowych czy płyt wibroizolacyjnych.