poradnik dla nauczyciela
18 grudnia 2019

Kategoria:
Inne

Z jakich poradników powinni korzystać nauczyciele?

Dobrzy nauczyciele uczą się przez cała życie zawsze szukając sposobów, by lepiej rozumieć swoich uczniów i rozwijać nowe umiejętności. Bycie na bieżąco z najnowszymi publikacjami to trudne czasowo wyzwanie. Dlatego warto wybierać publikacje dające wszechstronny wgląd w świat nauczania lub koncentrujące się na nurtującym nas wyzwaniu pedagogicznym

Przykładowe publikacje dla nauczycieli

Każdego roku wydawanych jest setki poradników przeznaczonych dla nauczycieli, pedagogów i osób zainteresowanych edukacja dzieci i dorosłych. Poradniki łączą wysoki poziom merytoryczny z przystępną, estetyczną formą, mają szeroki zakres tematyczny i zawierają inspirujące pomysły na rozwój zawodowy, pomogą zarówno nowym, jak i doświadczonym nauczycielom. Są dostępne zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej przeznaczonej na czytniki. Warto regularnie poświęcać czas na przeglądanie nowych tytułów, by zdecydować, które z nich najlepiej pasują do naszych potrzeb i zainteresowań – mówi specjalista z Oficyny Wydawniczej „Impuls” w Krakowie.

Wśród poradników skierowanych do nauczycieli można znaleźć:

  • Publikacje poświęcone nowym metodom nauczania poszczególnych przedmiotów – zawierają pomysły na urozmaicenie lekcji, pobudzenia aktywności myślowej uczniów i ich kreatywności, np. „Matematyka – 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach 1-3 z zakresu matematyki” autorstwa Jadwigi Stasicy, „Podejrzanie pozytywny przymiotnik” Beaty Verheyden (przedstawia części mowy w wesoły i łatwo przyswajalny sposób), „Krok… w kierunku kreatywności. Zabawy i ćwiczenia” autorstwa Marioli Jąder,
  • Poradniki dla nauczycieli dotyczące wyzwań w pracy nauczyciela:

– trudnych emocji wśród uczniów  i metod zarządzania grupą, np. „My – razem w społeczeństwie. Scenariusze zajęć dla uczniów szkół gimnazjalnych” autorstwa Aleksandry Banasiewicz-Tenerowicz (tematyką obejmuje umiejętność pracy w grupie, asertywność, komunikacje i radzenie sobie ze stresem),

– uczniów niepełnosprawnych i ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, np. „Jak pracować z dzieckiem niepełnosprawnym? Organizowanie klasy integracyjnej” autorstwa Beaty Szczygieł, „Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym. Program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć” autorstwa Renaty Wiącek.

Szukając odpowiedniego poradnika, należy uściślić jaki efekt edukacyjny chcemy osiągnąć. Warto ustalić priorytety i zastanowić się nad celem by dokonać świadomego wyboru i spędzić czas na czytaniu takich poradników, które nas do niego przybliżą.