Artykuł sponsorowany

Wzorcowanie, a legalizacja wag

Wzorcowanie, a legalizacja wag
Każda waga zawsze powinna wskazywać prawidłowe pomiary, a ściślej – 1 kg zawsze musi być równy 1 kg niezależnie od rodzaju wagi. W utrzymaniu właściwych parametrów pomiarowych wag dużą rolę odgrywają wzorcowanie oraz legalizacja. Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu, procesy te nie są tożsame. Na czym więc dokładnie polegają i kiedy należy je przeprowadzać?

Legalizacja i wzorcowanie wag – prawdy i mity

Niestety wciąż jeszcze obecne jest przekonanie, że legalizacja i wzorcowanie to synonimy określenia jednego procesu. Ponadto takiego, który wystarczy przeprowadzić jednokrotnie podczas dokonywania zakupu wagi. Prawda zaś jest inna. Otóż legalizacja i wzorcowanie, stanowią dwa odrębne procesy. Niemniej jednak są one ze sobą ściśle powiązane. Co to oznacza w praktyce?
Jak sama nazwa wskazuje, legalizacja stanowi wymóg prawny. Wzorcowanie zaś nim nie jest, ale – co niezwykle istotne – świadectwo, umożliwiające używanie wagi oraz potwierdzające słuszność jej rzeczywistych pomiarów, możemy uzyskać jedynie na podstawie poprawnych wyników badań kalibracyjnych. Te zaś składają się na proces wzorcowania. Ponadto do konieczności wzorcowania wag odnoszą się także wymagania systemów zarządzania jak np. ISO – wyjaśnia nasz rozmówca, ekspert z firmy P.P.U.H. Waga, która specjalizuje się w produkcji wag oraz ich wzorcowaniu i legalizacji.
Nie wystarczy również przeprowadzić obu tych procesów jednokrotnie. Wzorcowanie oraz legalizacja wag muszą bowiem odbywać się regularnie. Na czym one polegają i jak często należy je wykonywać?

Legalizacja i wzorcowanie wag – definicje

Zgodnie z przepisami, zawartymi w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. 2001 nr 36 poz. 636 z późniejszymi zmianami)  legalizacja stanowi zespół czynności, które obejmują sprawdzenie oraz stwierdzenie i poświadczenie dowodem legalizacji, że dany przyrząd pomiarowy spełnia odpowiednie wymagania. Legalizacja urządzenia jest procesem koniecznym do wprowadzenia wagi do użytku i obrotu. Na proces wzorcowania zaś składa się szereg czynności, które ustalają relację między wartościami wielkości mierzonej, wskazanymi przez przyrząd pomiarowy, a odpowiednimi wartościami wielkości fizycznych, realizowanymi przez wzorzec jednostki miary. Wagi przemysłowe podlegają ocenie zgodności bezpośrednio po ich wyprodukowaniu. Ponowna legalizacja wag powinna być wykonana po 3 latach od oceny zgodności. Każda następna procedura tego typu zaś musi nastąpić po 24 miesiącach bądź w przypadku uszkodzenia sprzętu. Co istotne, obowiązek ten ciąży także na przedsiębiorcach, którzy posiadają wagi magazynowe.

Gdzie można dokonać legalizacji i wzorcowania wag?

Aby dokonać ponownej legalizacji wagi, nie ma konieczności udawania się do Głównego Urzędu Miar, który ma siedzibę w Warszawie. Wystarczy znaleźć odpowiednią firmę, która zajmuje się przeprowadzaniem legalizacji i wzorcowaniem urządzeń pomiarowych. Najłatwiejszym sposobem na znalezienie takiej firmy jest Internet. Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze takiej firmy? Przede wszystkim musi ona posiadać odpowiednie uprawnienia i właściwe narzędzia. O ile wzorcowanie można zlecić jednostkom, które nie posiadają akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji, o tyle proces legalizacji wymaga stosownego upoważnienia Głównego Urzędu Miar. Najwygodniej jest skorzystać z usług firmy, która ma możliwość przeprowadzenia obu procesów. Wówczas nie ma konieczności dalszych poszukiwań, a my mamy pewność, że nasze wagi będą działały bez zarzutów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.