Artykuł sponsorowany

Wytrzymałość taśm opakowaniowych

Wytrzymałość taśm opakowaniowych

Taśma pakowa jest rodzajem taśmy samoprzylepnej, przeznaczonej do zaklejania, owijania, czy łączenia przedmiotów. Ułatwia przygotowanie ich do przenoszenia, przechowywania czy wysyłki.  Taśmy opakowaniowe różnią się jednak materiałem konstrukcyjnym, a także rodzajem zastosowanego kleju. Każda z nich ma inne właściwości i wytrzymałość. Czym konkretnie różnią się poszczególne taśmy?

Zanim taśma opakowaniowa trafi na sklepową półkę, musi przejść szereg rygorystycznych testów. Potwierdzą one, czy sprosta zadaniom, do których została zaprojektowana. Wytrzymałość taśm opakowaniowych sprawdza się zwykle przy pomocy testów fizycznych oraz testów aplikacji.

Jak przebiegają testy wytrzymałości taśm opakowaniowych?

W pierwszym teście ocenie podlegają właściwości fizyczne taśmy podczas odrywania, przylepiania i rozrywania. Próby mogą obejmować:

  • przyczepność do stali nierdzewnej – mierzy się siłę potrzebną do usunięcia taśmy z podłoża ze stali nierdzewnej; pomaga to określić właściwości adhezyjne taśmy na spójnym podłożu,
  • zdolność naprężania/przyczepność – miara zdolności kleju do przeciwdziałania poślizgowi; ma to kluczowe znaczenie przy zaklejaniu kartonów,
  • wytrzymałość na rozciąganie – miara obciążenia, jaką taśma wytrzyma do momentu zerwania; obejmuje testy zarówno w kierunku poprzecznym, jak i wzdłużnym,
  • wydłużalność – możliwość rozciągnięcia taśmy aż do momentu jej zerwania, wyrażana w procentach; aby taśma była wydajna wydłużalność i wytrzymałość na rozciąganie powinny być zrównoważone,
  • grubość – miara nośnika, a także nośnika wraz z warstwą kleju.

Oprócz określenia właściwości fizycznych, taśmy opakowaniowe sprawdza się także „w akcji”. Przeprowadzane są testy zrzutu, wibracyjne, a także temperatury i wilgotności. To niezwykle ważne, bowiem taśma ma spisywać się przede wszystkim w użytku, a nie na linii pakującej – tłumaczy ekspert z firmy Total Market z Warszawy, produkującej materiały opakowaniowe.

Jakie są rodzaje taśm opakowaniowych?

Na początek taśmy opakowaniowe możemy podzielić na maszynowe i ręczne. Pierwsze z nich wykorzystuje się w maszynowych systemach pakujących, do zaklejania różnego rodzaju opakowań. Taśmy ręczne służą głównie do zaklejania kartonów.

Produkty te różnią się od siebie również rodzajem zastosowanego spoiwa. Pierwszym rodzajem jest emulsja na bazie akrylu. Osiąga ona maksymalną przyczepność prawie natychmiast po aplikacji. Jest odporna na wilgoć, procesy starzenia i światło UV. Kolejne spoiwo to HotMelt, czyli klej aktywowany termicznie. Staje się lepki pod wpływem ciepła. Ma dobrą przyczepność i jest odporny na działanie ozonu. W taśmach opakowaniowych stosuje się także spoiwa na bazie kauczuku naturalnego. Cechują się bardzo dobrą kleistością i przyczepnością.

Do produkcji taśm opakowaniowych używa się też różnych nośników. Najpopularniejszym jest polipropylen. Kolejny rodzaj to PVC, czyli tzw. winyl. Wykonana z niego taśma jest odporna na czynniki chemiczne, biologiczne i cicho się odwija. Taśmy ręczne wytwarza się także z papieru. Nadają się wyłącznie do krótkotrwałego pakowania, ze względu na niską wytrzymałość. Ich zaletą jest jednak to, że można wykonywać na nich nadruki, a także ręcznie je przerywać.

Wiedząc już co nieco o wytrzymałości taśm opakowaniowych, z pewnością znajdziesz taką, która spełni twoje oczekiwania. Bez względu na rodzaj możesz być pewien, że produkt poddano odpowiednim testom, by upewnić się, że spełnia standardy jakości. Nie musisz więc martwić się o to, że twoje produkty nie zostaną odpowiednio zabezpieczone.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.