Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Wymagania i przepisy dotyczące taksometrów
Taksometry to niezbędne wyposażenie taksówek. Wszelkie inne liczniki dostępne na rynku nie spełniają wymaganych norm. Tak naprawdę taksówkarze nie mają zbyt dużego pola do popisu, jeśli chodzi o wybór tych urządzeń. Tym bardziej że są objęte ścisłymi przepisami i wytycznymi – przede wszystkim dotyczącymi legalizacji. Taksometry podlegają także pod Urząd Miar. Co więc warto o nich wiedzieć?
Taksometry – przepisy i wytyczne
Te urządzenia podlegają bardzo surowym wytycznym, zwłaszcza jeśli chodzi o legalizację. Tak naprawdę proces obejmuje dwie legalizacje – pierwszą dostarcza producent w postaci dokumentu. Zwana jest ona pierwotną legalizacją. Druga zaś jest wykonywana po zainstalowaniu taksometru w samochodzie. Za jej wystawienie odpowiada Urząd Miar.
Druga sprawa dotyczy procesu instalacji. Urząd Miar zakłada plomby na taksometrze. Wiąże się to z koniecznością jazdy już zawsze na tym samym rozmiarze opon. Co 25 miesięcy lub przy każdej zmianie auta trzeba dokonywać w urzędzie podobnej legalizacji. Ponadto plomby uniemożliwiają demontaż urządzenia. Kasy zaś, które współpracują z taksometrami, można swobodnie odłączać np. by zabrać je do mieszkania. Powinny być one przekazywane do przeglądu co dwa lata lub przy każdej ingerencji w taksometr.
Jak działa taksometr?
Taksometry mają z góry określony sposób działania, pracują w tak zwanym trybie S. Biorą pod uwagę czas, jak i ilość przejechanych kilometrów. Aparaty pomiarowe uwzględniają tylko jeden z tych wskaźników. Jeśli np. taksówka jedzie z prędkością mniejszą niż 20 km/godz., taksometr zacznie liczyć opłatę według czasowej taryfy. Jeśli jednak pojazd będzie jechał szybciej, zacznie obowiązywać cennik za przejechaną trasę. Tak naprawdę to urządzenie decyduje, który wskaźnik brać pod uwagę. Inteligentnie sumuje opłaty za poszczególne części trasy.
Ponadto taksometry obliczają i sumują opłatę początkową (moment wejścia do auta), kilometry, czas i każdy postój np. na światłach, która włącza się automatycznie. Taksówkarz na żądanie klienta ma obowiązek wystawienia rachunku lub faktury VAT. Wiele osób zastanawia się też, czy kierowca może nie włączyć taksometru. Jest to jego podstawowy obowiązek, w innym przypadku dokonuje przestępstwa skarbowego.
Co jeszcze warto wiedzieć o taksometrach?
Przede wszystkim warto się zaopatrywać w jak najlepszej jakości taksometry. Takie w swojej ofercie ma np. firma Contact Service z Trójmiasta, która świadczy również usługę montażu kas i taksometrów, kasotaksometrów oraz zapewnia ich dokładny serwis.
Pamiętaj, że poświadczeniem ważności legalizacji tego przyrządu jest świadectwo. Kosztuje ono ponad 100 zł. Przedłużanie legalizacji waha się w granicach 50-100 zł, zależnie od tego, czy taksometr był uszkodzony, zabezpieczenia zostały naruszone lub zmieniły się taryfy za przewóz.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana