23 marca 2020

Kategoria:
Inne

Wprowadzenie produktu na rynek chiński. Jak to zrobić?

Pod względem biznesowym Chiny słyną z dostarczania do Europy bogatej gamy produktów, których główną zaletą jest atrakcyjna cena. Jak się jednak okazuje, potencjał chińskiego rynku drzemie nie tylko w imporcie towarów z Państwa Środka. W ostatnim czasie coraz więcej rodzimych przedsiębiorców próbuje swoich sił w eksporcie do Chin. Dlaczego to się opłaca i jak skutecznie wejść ze swoim produktem na rynek chiński?

Jak wybić się na chińskim rynku?

Bogacące się i coraz bardziej świadome luksusowych dóbr społeczeństwo chińskie staje się ważnym odbiorcą produktów europejskich. Mieszkańcy Państwa Środka chętnie korzystają z nowinek i sięgają po egzotyczne z ich punktu widzenia, często ekskluzywne towary sprowadzane z zachodu. Co opłaca się dostarczać do Chin? Największym zainteresowaniem cieszą się artykuły żywnościowe, w tym przetwory mleczne i mięsne. Poza tym popularne są również kosmetyki. Zanim zdecydujemy się na eksport do Chin, warto wcześniej sprawdzić, jakie jest zapotrzebowanie na dany produkt na lokalnym rynku z uwzględnieniem poszczególnych regionów. Dzięki temu będzie można opracować odpowiednią strategię marketingową oraz oszacować wysokość cen i zamówień.

Poszukiwanie i weryfikacja odbiorców

Istotne znaczenie w prowadzeniu wymiany handlowej z przedstawicielami Państwa Środka ma budowa sieci kontaktów. Liczne znajomości, silne więzi i trwałe relacje – wszystko to pozwala na uzyskanie lepszych warunków i oczekiwanych korzyści z eksportu towarów do Chin. W kontaktach z chińskimi odbiorcami warto przestrzegać zasad tamtejszej etykiety, zwracając szczególną uwagę na lokalne uwarunkowania kulturowe.

W poszukiwaniu potencjalnych odbiorców pomóc mogą wizyty na chińskich targach biznesowych. – Podpowiada specjalista reprezentujący poznańską firmę Ideum, która zajmuje się pośrednictwem handlowym w Chinach. – Uczestnictwo w tego typu imprezach to doskonała okazja do nawiązania kontaktów handlowych i zaprezentowania swoich produktów.

Warto przy tym upewnić się, czy chińscy kontrahenci są godni zaufania i działają legalnie, dzięki czemu współpraca z nimi będzie bezpieczna.

Formalności i niuanse

Wprowadzając produkt na rynek chiński, trzeba dopełnić niezbędnych formalności. Przede wszystkim konieczna jest rejestracja znaku towarowego i certyfikacja. Warto przy tym zadbać o najdrobniejsze detale związane z nazwą i logotypem produktu oraz jego opakowaniem, które powinny budzić pozytywne skojarzenia zakorzenione w chińskiej symbolice, np. dotyczące kolorystyki czy numerologii. Produkt odpowiednio dopasowany do potrzeb i oczekiwań chińskiego konsumenta, a przy tym spełniający wszystkie wymogi formalne, będzie miał szansę podbić rynek Państwa Środka.