13 kwietnia 2020

Kategoria:
Inne

Szkolenia miękkie. Co to takiego?

W obecnych branżach istnieje wiele możliwość rozwoju i podnoszenia swoich kompetencji. Możliwością tą są szkolenia, z których chętnie korzystają zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, którzy inwestują w swój zespół. Funkcjonowanie w danej firmie wiążę się bowiem z umiejętnościami zawodowymi, ale jak się okazuje – nie tylko. Podstawą bycia na danym stanowisku pracy są również wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, a także psychospołeczne. Ich rozwój zapewniają szkolenia miękkie. Dowiedz się, czego dokładnie dotyczą i dlaczego są tak ważne.

Co to są szkolenia miękkie?

Szkolenia miękkie są kursami przeprowadzanymi w celach nabywania lub udoskonalania zdolności psychospołecznych. Do tych zdolności należą przede wszystkim umiejętność podejmowania decyzji, komunikacja interpersonalna, umiejętność pracy w zespole i rozwiązywanie sytuacji konfliktowych. To także umiejętności właściwego zaprezentowania własnej osoby i pozbycie się stresu podczas wystąpień publicznych – na przykład podczas prezentacji projektu. Szkolenia miękkie przeznaczone są również dla menadżerów, którzy mogą poszerzyć swoje doświadczenie w kierowaniu zespołem, przywództwie i motywacji swoich pracowników. Z kolei korzystający z takich szkoleń handlowcy mogą nauczyć się skutecznej sprzedaży produktów i budowania właściwych relacji ze swoimi klientami. Celem, który stanowi fundament szkoleń miękkich jest zwiększenie produktywności, a także efektywności w firmie. Wiedza zdobyta przez pracowników pozwala na większe ich zaangażowanie w obowiązki, a także zdobycie pewności siebie. Jak tłumaczy pracownik firmy Mf Szkolenia:

Pracodawcy przywiązują coraz większą wagę do kompetencji miękkich. Biorą je pod uwagę w procesie rekrutacji, a także inwestują w szkolenia dla swoich pracowników, by mogli rozwijać siebie i swoje umiejętności interpersonalne. To bardzo ważne, aby stworzyć prężnie działającą firmę.

Gdzie można odbyć szkolenia miękkie?

Szkolenia miękkie mogą być organizowane w firmie, w której pracownik jest zatrudniony lub być przeprowadzane poza stałym miejscem pracy. Wówczas w organizację takich szkoleń zaangażowane są firmy szkoleniowe, które ściśle się w tym specjalizują. Prowadzone są one także w ośrodku szkoleniowym przez eksperta w dziedzinie kompetencji miękkich. Sam przebieg szkoleń miękkich przyjmuje postać warsztatów, które odbywają się w grupie najczęściej kilkunastu osób, angażowanych w aktywny udział. Pracownicy są między innymi poddawani odgrywaniu różnych scen, w których ćwiczą swoje umiejętności interpersonalne. Dobrym przykładem jest doskonalenie wystąpień publicznych, podczas którego uczestnicy skupiają się na mowie ciała, intonacji głosu, gestykulacji, a także minimalizowaniu tremy. Zdobyte umiejętności profesjonalnego zaprezentowania się przenoszą się później na realną poprawę funkcjonowania w swojej branży.

Kompetencje miękkie – podstawa funkcjonowania w firmie

O zdobyciu pracy mogą bardzo często decydować kompetencje miękkie. To właśnie od nich – według doradców zawodowych z długoletnim doświadczeniem zależy to, czy zostanie się zatrudnionym. Są również ważne podczas samego obejmowania danego stanowiska. Pracodawcy są świadomi istoty takich umiejętności, jak efektywna praca w zespole, odpowiednie zarządzanie czasem, a także bycie asertywnym. Z tego też powodu skupiają się na nich podczas rozmowy rekrutacyjnej. Brak tych umiejętności może bowiem sprawić, że profesjonalizm i jakość firmy może zdecydowanie się obniżyć, na co nie można sobie pozwolić. Wiele prowadzonych statystyk pokazuje, że to właśnie kompetencje miękkie są najważniejszym kryterium, które jest brane pod uwagę w procesie zatrudniania.