Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Składowe wizerunku osobistego. Jak zbudować osobistą markę krok po kroku?
W dzisiejszym świecie często nie wystarczy być dobrym specjalistą z jakiejś dziedziny – do osiągnięcia sukcesu niezbędne jest też takie zaprezentowanie swojej osoby tak, by inni dowiedzieli się o naszych kompetencjach i osiągnięciach. Temu celowi służy personal branding, czyli tworzenie marki osobistej. Oto nasze wskazówki, jak się do tego zabrać.
Dlaczego potrzebujemy marki osobistej?
Wszyscy wiemy o tym, że konkurencja na rynku pracy dziś jest bardzo duża. Podobnie sprawa wygląda, jeśli chodzi o firmy – w wielu branżach, nawet mając świetny produkt czy usługi, trudno trafić z ofertą do klientów i przekonać ich, że jesteśmy lepsi niż nasza konkurencja. Nie każdy może też pozwolić sobie na inwestowanie dużych sum w działania reklamowe, zwłaszcza na samym początku istnienia firmy. Jednak zarówno specjalista, jak i przedsiębiorca dzięki zbudowaniu silnej marki osobistej jest w stanie poprawić swoją pozycję na rynku, bez angażowania w to dużych środków finansowych. Następstwem podjęcia skutecznych działań z zakresu personal brandingu będzie też nawiązanie nowych, korzystnych kontaktów biznesowych, wyższe zarobki, bycie rozpoznawanym przez pracodawców czy potencjalnych kontrahentów, lepsza pozycja negocjacyjna, a nawet to, że będziemy postrzegani jako autorytet w swojej dziedzinie.
Personal branding – niezbędne kroki
Pierwszym krokiem jest ustalenie celu: czemu ma służyć moja marka osobista? Gdy już to wiemy, możemy przystąpić do dalszych działań. Warto przy tym pamiętać, że marka nie może być wymyślonym konstruktem, ale ma opierać się na naszych talentach, kompetencjach, dotychczasowych osiągnięciach, wartościach oraz mocnych i słabych stronach. Dzięki temu będzie wiarygodna i przekonująca. Ważne jest też, by znaleźć coś, co nas wyróżni. Ten element budowania marki osobistej bywa uważany na najtrudniejszy, dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczanego doradcy. Jedną ze stosowanych przez specjalistów metod służących trafnemu określeniu indywidualnego potencjału są badania FRIS. Jak tłumaczy akredytowany coach Monika Chwojnicka:
jest to proste i zarazem skuteczne narzędzie, oparte na wynikach badań naukowych i pozwalające uzyskać wgląd w naturalne predyspozycje danej osoby. Takie testy wykonywane są również online.
Jak nas widzą inni?
Kluczowa dla powodzenia tego przedsięwzięcia jest spójna komunikacja marki osobistej w otoczeniu, również tym wirtualnym. Ważne jest tu nie tylko to, co już wiemy o sobie, ale jak nas postrzegają inni. Najlepszym sposobem będzie opracowanie strategii komunikacji marki – w tym celu trzeba przeanalizować otoczenie i działania konkurencji oraz – przede wszystkim – określić naszą grupę docelową. Pamiętajmy, że mamy dziś do dyspozycji wiele kanałów, na których możemy promować swoją markę osobistą – zarówno tych stricte zawodowych jak np. Linkedln czy grupy specjalistów na facebooku, ale też prywatnych, które również mogą nam pomóc w osiągnięciu zamierzonego celu. Jeśli szukamy pracy lub choć rozważamy jej zmianę, zwróćmy też uwagę na dokumenty aplikacyjne i profile w portalach rekrutacyjnych – wszystkie zapisane w nich informacje powinny być spójne z naszą marką. Ważnym elementem budowania swojej pozycji jako eksperta w branży jest też uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach itp. Takie działania nie tylko poszerzają wiedzę i kompetencje, ale pozwalają też nawiązać nowe kontakty oraz zyskać większą rozpoznawalność w swoim środowisku. Cenny jest także udział w zbiorowych czy firmowych publikacjach – nawet jeśli nie wiąże się on z natychmiastowymi profitami, może wydatnie wpłynąć na poprawę pozycji zawodowej. Planując i potem wdrażając działania z zakresu personal brandingu warto też pamiętać o tym, że naszą markę osobistą tworzą nie tylko osiągnięcia zawodowe, ale też na przykład ciekawe hobby czy zaangażowanie w działania społeczne, a nawet opinie o nas naszych bliskich, byłego szefa czy współpracowników. Jeśli zależy nam na sukcesie, trzeba poskładać te wszystkie puzzle w jedną całość, jaką będzie spójny, autentyczny i przekonujący wizerunek osobisty.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana