Artykuł sponsorowany

Skąd się biorą książki? Proces wydawniczy od podszewki

Skąd się biorą książki? Proces wydawniczy od podszewki
Między napisaniem tekstu a jego sprzedażą jest wiele etapów, które składają się na proces wydawniczy. Wydawnictwo w konsultacji z autorem sprawdza dzieło pod kątem merytorycznym, wyłapuje błędy rzeczowe, językowe, opracowuje szatę graficzną, przygotowuje okładkę, po czym następuje skład tekstu przed wydrukowaniem. Wszystko to wymaga pracy specjalistów (redaktora, korektora, studia graficznego) oraz czasu.

Recenzja wewnętrzna oraz podpisanie umowy

Pierwszym etapem, jaki przeprowadza wydawnictwo po otrzymaniu tekstu, jest recenzja wewnętrzna, podczas której ocenia się wartość danej pozycji. Ekspert z wydawnictwa Arkady dodaje:
Recenzenci sprawdzają także, czy tekst odnajdzie się na polskim rynku wydawniczym, czy wpisuje się w profil wydawnictwa i jaką grupę docelową będą stanowili odbiorcy.
Jeśli wydawnictwo zgodzi się na publikację tekstu, niezbędne jest podpisanie umowy. Ustala ona warunki, stawki oraz zakres praw autora i wydawnictwa. W tym momencie praca nad książką przechodzi w ręce redaktora prowadzącego.

Redakcja i korekta

Jednym z najważniejszych procesów jest redakcja. Polega ona na wyłapywaniu błędów merytorycznych, logicznych i różnego rodzaju nieścisłości. Redaktor wyszukuje także słabe punkty tekstu, sugeruje inne rozwiązania dążąc do tego, aby tekst brzmiał jak najlepiej. Wszelkie zmiany konsultowane są z autorem. Na tym etapie niezbędna jest dobra współpraca, aby tekst zachował swój charakter, a przy tym nie zawierał błędów i niezręczności, które mogłyby zostać skrytykowane przez czytelników. Większość błędów językowych poprawiana jest na etapie redakcji, jednak tekst powinien być sprawdzony także przez korektora. Jego świeże spojrzenie wyłapuje drobne błędy, które umknęły redakcji. Gdy utwór zostanie poprawiony pod względem gramatycznym i językowym, ponownie wraca do autora, by ten go kolejny raz przeczytał i zaakceptował.

Od drukarni do księgarni

Poprawiony tekst trzeba przygotowywać do druku. Skład przeprowadza się według projektu graficznego w odpowiednim programie graficznym. W tym czasie przygotowywana jest także okładka. Te wszystkie elementy muszą tworzyć spójną całość. Pierwszy egzemplarz sprawdza się pod kątem ewentualnych wad. Gdy się je usunie, można drukować książkę. Ostatnim etapem, który właściwie rozpoczyna się dużo wcześniej, jest promocja. Wiąże się z tym mnóstwo czynności – współpraca wydawnictwa z księgarniami, poszukiwanie recenzentów i patronatów, organizowanie wywiadów, dyskusji oraz spotkań autorskich, informowanie mediów o premierze czy prowadzenie wybranej polityki cenowej.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.