Artykuł sponsorowany

Różnice między drukiem offsetowym a cyfrowym

Różnice między drukiem offsetowym a cyfrowym
Spośród wszystkich technik drukarskich zdecydowanie największą popularnością cieszą się druk offsetowy oraz druk cyfrowy. Nie każdy jednak wie, czym charakteryzują się te metody. Aby wybrać najlepsze, najbardziej atrakcyjne cenowo rozwiązanie, warto poznać ich zalety i wady. Tłumaczymy, czym jest druk offsetowy oraz cyfrowy, jakie są pomiędzy nimi różnice oraz gdzie te techniki znajdują zastosowanie.

Czym jest druk offsetowy?

Druk offsetowy to zaawansowana technika druku polegająca na przenoszeniu obrazu z płaskiej matrycy na wybrany materiał za pomocą specjalnego cylindra pokrytego warstwą gumy. Podczas pracy wszystkie elementy matrycy, zarówno drukujące, jak i niedrukujące, pozostają na jednym poziomie, przez co metoda zaliczana jest do druku płaskiego. Wyróżnia się dwa rodzaje druku offsetowego: arkuszowy – z podłożem w postaci arkuszy oraz zwojowy – z podłożem w postaci zwoju. Tym, co sprawia, że druk offsetowy cieszy się tak dużą popularnością, jest jego opłacalność. Koszt produkcji pojedynczych egzemplarzy jest bardzo niski, jednak przygotowanie do druku wiąże się ze sporym nakładem finansowym. Co więcej – zatwierdzony projekt nie może ulegać zmianom. Przy dużych nakładach ostateczna wycena rozkłada się na ilość wykonanych kopii, a cena jednostkowa jest bardzo niska. Wśród zalet offsetu warto również wymienić wysoką jakość wydruku oraz dużą uniwersalność. Istnieje możliwość druku na różnych podłożach, w szerokim zakresie kolorów, w różnych formatach (również na dużych powierzchniach).

Czym jest druk cyfrowy?

Druk cyfrowy to metoda polegająca na przenoszeniu obrazu z dowolnego nośnika bezpośrednio na materiał za pomocą farb drukarskich. Brak konieczności przygotowania specjalnych matryc, pośrednich nośników czy form drukarskich sprawia, że ta technika pozwala na błyskawiczną realizację. Co więcej – druk cyfrowy otwiera nieograniczone możliwości personalizacji. Każdy egzemplarz może być dowolnie modyfikowany, co w przypadku druku offsetowego byłoby całkiem nieopłacalne. Wykorzystując metodę druku cyfrowego można pokrywać farbą drukarską szeroki zakres materiałów, w tym między innymi papier, karton, tworzywa sztuczne, drewno, metale i wiele innych. Zakres stosowania druku cyfrowego jest niezwykle szeroki i obejmuje zarówno niewielkie wydruki (np. wizytówki), jak i te w dużych formatach (np. wielkoformatowe plakaty). Rozmiar wydruków jest nieograniczony przy podziale na bryty. Drukarki wielkoformatowe pozwalają drukować prace nawet do 5 metrów szerokości! Długa lista zalet takich, jak druk na żądanie, stosunkowo niski koszt czy możliwość realizacji wydruków ze zmiennymi danymi sprawia, że ta technika od lat cieszy się nieustanną popularnością, a usługi druku cyfrowego stanowią podstawę działania niemal każdej drukarni.

Kiedy wybrać druk offsetowy, a kiedy cyfrowy?

Chcąc wykonać wydruk z pewnością staniesz przed wyborem: który druk wybrać? Offsetowy czy cyfrowy? Jak tłumaczy ekspert z firmy FUJIFILM Sericol: Odpowiedź jest prosta. Druk cyfrowy świetnie sprawdzi się przy niskich nakładach. To także rewelacyjne rozwiązanie w przypadku wydruków, w których istotna jest personalizacja każdej sztuki takich, jak zaproszenia czy dyplomy. To także dobre rozwiązanie, jeśli zależy nam na czasie. Wydruki metodą cyfrową wykonywane są „od ręki”. Inaczej jest w przypadku druku offsetowego. Ta metoda wymaga nieco dłuższego przygotowania, co wiąże się również z wyższymi kosztami. Jednocześnie, produkcja każdej sztuki jest nieporównywalnie tańsza. Wydruk metodą offsetową przebiega w sposób powtarzalny, dlatego sprawdza się w przypadku produkcji wielu, identycznych egzemplarzy, np. plakatów. Przy większych nakładach offset jest bezkonkurencyjny cenowo. Wnioski nasuwają się same: niewielki nakład – druk cyfrowy, większy nakład powtarzalnych odbitek – druk offsetowy. 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.