Artykuł sponsorowany

Różnica między kupnem a sprzedażą walut

Różnica między kupnem a sprzedażą walut

Każdy, kto choć raz w swoim życiu odwiedził kantor wie, że ceny kupna i sprzedaży danej waluty nieco różnią się od siebie. Dla wielu może być to zastanawiające, ponieważ taka rozbieżność nie dotyczy na przykład cen papierów wartościowych. Jak wiadomo, ceny wszystkich, światowych walut zmieniają się praktycznie nieustannie, dlatego warto na bieżąco je śledzić. Sprawdźmy, na czym polega podstawowa różnica między ceną kupna oraz sprzedaży danej waluty.

Dlaczego ceny kupna i sprzedaży walut różnią się od siebie?

Wszystkie instytucje, które zajmują się wymianą światowych walut muszą czerpać z takiej działalności zyski. Zapewnia je właśnie różnica pomiędzy cenami kupna i sprzedaży danej waluty. Jest ona nazywana także spreadem walutowym. Kantor lub bank musi w pierwszej kolejności pozyskać, a później przez pewien czas przechowywać walutę. Konieczne jest też jej odpowiednie zabezpieczenie, na przykład podczas transportu. Niesie to za sobą niebagatelne koszty. Jak tłumaczą eksperci z kantoru Cent:

Wspomniane wydatki może w pewnym stopniu pokryć różnica między ceną sprzedaży a kupna waluty. W przypadku banków istnieje znacznie więcej sposobów na generowanie zysków, zaś kantory zarabiają na wymianie walut.

Paradoksalnie spread walutowy w kantorach jest zdecydowanie niższy niż w bankach. Oznacza to, że klientom bardziej opłaca się handel walutą w kantorze. Różnice w cenach są też gwarancją sprawnego przepływu pieniędzy – ich brak mógłby powodować bardzo długie przestoje w wymianie walut. Aby obliczyć spread walutowy należy od ceny sprzedaży danej waluty odjąć cenę jej kupna, w tym samym banku lub kantorze.

Od czego zależą kursy walut?

Ceny walut zależą przede wszystkim od aktualnego popytu na nie. Najważniejsza zasada mówi więc, że im więcej osób chce wymienić daną walutę, tym staje się ona droższa. Dziś możemy zauważyć, że zdecydowanie najwyższe ceny dotyczą euro, dolarów, czy funtów brytyjskich. Warto jednak zaznaczyć, że na ceny kupna i sprzedaży walut wpływają też decyzje i działania największych banków oraz funduszy inwestycyjnych, ponieważ to właśnie one zawierają największą ilość transakcji na ryku finansowym. Ceny walut uważane są za odzwierciedlenie sytuacji gospodarczej państwa. Wpływ na nie mają więc takie czynniki, jak inflacja, czy wewnętrzne stopy procentowe. Na kursy walut oddziałuje także wskaźnik PKB oraz poziom zadłużenia danego państwa. Pamiętajmy też, że ceny kupna i sprzedaży mogą nieznacznie różnić się pomiędzy poszczególnymi kantorami przez wspomniany spread walutowy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000
Dodaj komentarz

Komentarze użytkowników

  • Nuta

    Piszecie: "Kantor lub bank musi w pierwszej kolejności pozyskać, a później przez pewien czas przechowywać walutę. Konieczne jest też jej odpowiednie zabezpieczenie, na przykład podczas transportu. Niesie to za sobą niebagatelne koszty. " To prawda. Ale nie piszecie, że głównym powodem jest pazerność bankierów.

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.