Artykuł sponsorowany

Przygotowanie procesów do robotyzacji

Przygotowanie procesów do robotyzacji

Roboty obsługujące e-maile, opisujące faktury w systemie workflow czy przenoszące dane między systemami, to coraz częściej nie scenariusz filmu science-fiction, a realistyczna wizja pracy w niektórych przedsiębiorstwach. Usługa zwana przygotowaniem procesów do robotyzacji pozwala na optymalizację procesów biznesowych, dzięki czemu korzysta z niej coraz większa liczba przedsiębiorców. W naszym artykule wyjaśniamy, na czym ona polega.

Pomiar, analiza i mapowanie procesów

Celem robotyzacji procesów w firmie jest efektywność kosztów pracy, co jest jednym z założeń jej działalności. Warto w tym celu skorzystać z usługi przygotowania procesów do robotyzacji, w ramach której czyniony jest pomiar procesów. Pozwala on wskazać odpowiednie czynności do robotyzacji (te kosztowne i powtarzalne), aby nie mnożyć inwestycji w automatyzację. W pomiar procesów zaangażowani są wszyscy pracownicy badanego obszaru, co pozwala na uzyskanie szerokiej bazy informacji na temat kosztów danych operacji i ustalenie na jej podstawie priorytetów.

Przy okazji prowadzone są wywiady analityczne z pracownikami liniowymi, uzupełniane informacjami od kierowników. Po nich następuje mapowanie procesów. Analizie poddawane są operacyjne przetwarzania dokumentów oraz procesy tworzenia raportów. Mapowanie pozwala uchwycić ogólny obraz i wskazać potencjalne obszary do automatyzacji. Identyfikowane są także możliwe warianty procesu, anomalii, potencjalnych zagrożeń oraz jego zmienności, a także dane liczbowe, które dotyczą procesu, takie jak: ilość dokumentów oraz błędów. Wszystko po to, aby zebrać informacje na temat sytuacji, mogących być blokerem dla wdrożenia robota.

Wybór obszarów do automatyzacji i wdrażanie robotów

Wyniki wspomnianego wcześniej pomiaru procesów są niezbędne do wskazania miejsc do automatyzacji. Dotyczą one kosztów elementarnych czynności, dlatego na ich podstawie ocenia się, ile godzin, a tym samym złotówek, można zaoszczędzić po wdrożeniu w danym miejscu robota. Pomiar dostarcza faktów dotyczących szerszej grupy procesów, co ułatwia ustalenie listy priorytetów, która pomaga w realizacji automatyzacji kolejnych obszarów. W ramach przygotowania procesów do robotyzacji wskazuje się również bariery w poszczególnych obszarach, na które nikt w firmie nie ma wpływu. W takich przypadkach można skorzystać z alternatywnych działań, np. zmian organizacyjnych, które zapewnią standaryzację procesu umożliwiającą automatyzację, a także nadzór.

Podczas przygotowania procesów do robotyzacji modelujemy proces TOBE, uwzględniający rolę automatu oraz czynności, które zapewniają standaryzację danych wejściowych dla automatu. Ponadto mapujemy ścieżki awaryjne, w razie problemów z robotem, oraz definiujemy zmiany w procesach kontroli automatyzowanego procesu, które muszą szybciej reagować na problemy – obrazuje specjalista z firmy Nova Praxis, która specjalizuje się w dostarczaniu organizacjom usług analizy i pomiaru procesów. – Tworzymy również specyfikację działania robota, instrukcje stanowiskowe i materiały dla pracowników z informacjami, o co należy dbać, aby zapewnić jakość danych dla robota, a także plan wdrożenia, który uwzględnia m.in. zmiany w umowach z kontrahentami oraz zmiany KPI procesowych w systemach premiowych. Ostatnim etapem jest już tworzenie i wdrażanie robotów, a także przeszkolenie pracowników z nowych procesów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.