przedszkolaki
15 lutego 2020

Kategoria:
Inne

Podział pomocy dydaktycznych na pięć działów zgodnie z metodą M. Montessori

Metoda wychowawcza włoskiej lekarki – Marii Montessori – od lat jest uznawana za jeden z najlepszych sposobów edukacji dzieci. Opracowany przez nią system sprawdza się nie tylko w przypadku dzieci w wieku szkolnym, ale także w grupie przedszkolaków. Aby jednak zrealizować program oparty na jej założeniach, trzeba wykorzystywać odpowiednie pomoce dydaktyczne.

Czym wyróżniają się pomoce dydaktyczne stosowane w metodzie M. Montessori?

Tego typu pomoce dydaktyczne są niekiedy określane Materiałem Rozwojowym Marii Montessori. Ich najważniejszą zaletą jest to, że są samodzielnie wykorzystywane przez dzieci. Podczas zabawy, która jest jednocześnie nauką, wychowawcy jedynie przyglądają się swoim podopiecznym.

Materiał Rozwojowy jest stworzony tak, aby każdą dziedzinę wiedzy dziecko mogło poznać jak najpełniej, czyli wszystkimi zmysłami. Dlatego też pomoce, które z pozoru służą do nauki cyfr czy liter, są wykorzystywane także do rozwijania zmysłu przestrzennego, dotyku, motoryki dłoni. Poza tym wpisują się one w koncepcję „swobodnej pracy”. Oznacza to, że dziecko sięgając po określony zestaw pomocy, samo decyduje, jakie umiejętności właśnie doskonali.

Metoda M. Montessori wyróżnia pięć rodzajów pomocy dydaktycznych. Świetnie sprawdzają się one również podczas edukacji najmłodszych dzieci – czyli przedszkolaków.

W przedszkolach, gdzie realizowany jest program Montessori, stawia się na wszechstronny i zrównoważony rozwój. Maluchy mają okazję poznać świat przez interakcje z otoczeniem oraz aktywne działanie. Pedagodzy podkreślają, że jest to jedna z lepszych metod edukacyjnych, która znakomicie sprawdza się w przypadku przedszkolaków” – mówi specjalistka z Przedszkola Niepublicznego Zielony Miś.

Rodzaje pomocy dydaktycznych wykorzystywanych w metodzie M. Montessori

Podczas nauki w przedszkolu Montessori dzieci wykorzystują pomoce, które dzieli się na:

  • praktyczne – nawiązują one do wykonywania codziennych czynności. Są to na przykład zestawy do sprzątania czy naczynia, przy pomocy których przelewa się wodę
  • sensoryczne – mają one za zadanie zaangażować jak najwięcej zmysłów młodego człowieka. Zalicza się do nich różnego rodzaju makatki sensoryczne, plansze i materiały o rozmaitych kształtach i fakturze oraz zabawki, które wydają odgłosy
  • językowe – są to karty z pojedynczymi wyrazami oraz przestrzenne litery. Dzięki nim maluch uczy się zarówno gramatyki, jak i czytania
  • matematyczne – materiały do nauki matematyki to belki numeryczne, kolorowe żetony, perełki, cyfry przestrzenne
  • kosmiczne – mają pomagać dzieciom zrozumieć często abstrakcyjne pojęcia z zakresu przyrody czy historii.

Pomoce te można wykorzystywać na wszystkich etapach edukacji. Towarzyszą najmłodszym od przedszkola, ale pojawiają się także na poziomie szkoły podstawowej.