Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Odzież robocza w myśl przepisów BHP
Czym odzież robocza różni się od ochronnej?
Bardzo często w mowie potocznej odzież robocza i ochronna stosowane są jako synonimy. W rzeczywistości jednak stanowią one dwie różne odrębne grupy, które jednak posiadają pewne cechy wspólne.Odzieżą roboczą nazywamy każdy rodzaj ubioru, który stosowany jest przez pracownika w zastępstwie dla jego codziennej odzieży – mówi przedstawiciel firmy BHP Profi – Głównym jej zadaniem jest tworzenie spójnej identyfikacji pracowników. Dzięki niej osoby zatrudnione w danym miejscu np. w sklepie wielkopowierzchniowym mogą być łatwo odróżnione od przebywający w budynku klientów. Ponadto odzież robocza ma na celu uchronić pracownika przed czynnikami, które mogłyby wpłynąć na zniszczenie jego własnego ubrania, np. zanieczyszczeniami. Do odzieży roboczej zaliczany jest każdy rodzaj uniformu pracowniczego, np. koszulki, czapki, fartuchy. Z kolei do odzieży ochronnej zaliczamy specyficzne rodzaju ubioru, których przeznaczeniem jest chronić pracownika przed obrażeniami powstałymi w wyniku wykonywania pracy w specyficznych warunkach – są to np. ubrania ognioodporne, kaski, specjalne okulary i nauszniki bądź wzmocnione rękawice.
Odzież robocza a przepisy
Zgodnie z artykułem 237 7, par 1. Kodeksu Pracy, każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi stosowaną odzież roboczą w sytuacji, gdy praca na danym stanowisku może przyczynić się do zniszczenia odzieży codziennej pracownika bądź ze względu na wymogi technologiczne, sanitarne, bezpieczeństwa, etc. Kodeks Pracy stwierdza, że ubrania te powinny spełniać stosowne normy, nie reguluje jednak, jaki zestaw odzieży roboczej powinien być stosowany na konkretnym stanowisku. Obowiązek stworzenia stosownych wymogów spoczywa na pracodawcy, który zapis o posiadaniu odzieży roboczej powinien wpisać do regulaminu miejsca pracy. Jeśli taki zapis zostanie ujęty w regulaminie, pracodawca – zgodnie z artykułem 237 9 par. 1 – nie może dopuścić pracownika do wykonywania jego obowiązków służbowych bez odzieży roboczej. Pozostałej punkty tego samego artykułu wskazują m.in., że niedopuszczalne jest powierzanie pracowników obowiązku prania, odpylania, konserwacji etc. jego odzieży roboczej, jeśli uległa ona skażeniu, np. środkami chemicznymi.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana