nasiebierna zrywka drewna
19 sierpnia 2021

Kategoria:
Inne

Nasiębierna zrywka drewna – co to takiego?

Zrywka drewna to nic innego, jak początkowy etap transportu surowca od momentu jego pozyskania (ścięcia drzewa), aż do dostarczenia go do miejsca dalszej obróbki. Jest to też najdroższy i najtrudniejszy etap transportu drewna, ponieważ wymaga przedostania się przez teren leśny. Natomiast określenie nasiębierna odnosi się do załadowania surowca na ciągnik w taki sposób, by nie miał kontaktu z ziemią w trakcie transportu.

Działanie i zalety nasiębiernej zrywki drewna

W dawnych czasach zrywka drewna przeprowadzana była przy pomocy koni. Ścięte drzewo było wleczone po ziemi, zostawiając za sobą charakterystyczne żłobienia. Nowoczesne maszyny – forwardy – pozwalają znacznie usprawnić ten proces, tak by był mniej praco- i czasochłonny.

Ciągniki forwardy są wykorzystywane w leśnictwie. Są one wyposażone w specjalne żurawie, przy pomocy których są ładowane kłody, dlatego określa się je maszynami samozaładowczymi. Oprócz zwyczajnego żurawia mogą być również wyposażone w specjalne kleszcze, które umożliwiają na załadowanie drzewa zaraz po jego ścięciu. Wykorzystanie forwardów jest rozwiązaniem lepszym dla środowiska niż metody tradycyjne, ponieważ nie dochodzi do rozległego uszkadzania runa leśnego w trakcie zrywki.

Nasiębierna zrywka drewna wykorzystywana jest po pozyskaniu drewna przez specjalne firmy, takie jak świadczący usługi leśne Forest Brothers. Dzięki pracy doświadczonych operatorów oraz wykorzystaniu odpowiednich maszyn możliwa jest praca w różnych teren, w tym również górzystym.

Rodzaje transportu drewna z lasu

Oczywiście, nasiębierna zrywka drewna to nie jedyny sposób transportu drewna z lasu. Jest wiele metod i najczęściej wskazywane rodzaje zrywki to:

  • wleczoną,
  • półpodwieszoną,
  • podwieszoną.

Zrywka wleczona była już wspomniana. Polega ona na ciągnięciu pozyskane drewna, które dotyka ziemi na całej swojej długości. Ta metoda była wykorzystywana dawniej w przypadku wykorzystywania do transportu specjalnych ras koni pociągowych.

Zrywka półpodwieszona jest wykorzystywana po dziś dzień. Polega ona na częściowym podniesieniu drewna za jego najgrubszą część, która znajdowała się najbliżej ziemi. W taki sposób najczęściej transportowana jest dłużyca – czyli ponad 6-metrowe kawałki drewna – przez specjalne ciągniki tzw. skidery.

Zrywka podwieszona polega na transporcie drewna w taki sposób, by nie spadło ono na ziemię. Do jej przeprowadzenia można wykorzystać różne maszyny – nie tylko ciągniki, lecz również dostosowane do prac leśnych śmigłowce oraz kolejki linowe.