Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.
Motoreduktory – budowa, części i zastosowanie
Zwarta budowa i niewielkie rozmiary
Motoreduktor jest maszyną napędową – połączeniem napędu elektrycznego z przekładnią mechaniczną, a także urządzeniami dodatkowymi (hamulec lub sprzęgło jednokierunkowe). Jego zastosowanie jest bardzo ekonomiczne, gdyż zajmuje on znacznie mniej miejsca niż normalny układ napędowy. Dzięki swojej kompaktowej budowie wszystkie elementy napędu, redukcji prędkości czy przeniesienia momentu z łatwością mieszczą się w jednej obudowie. Dużą zaletą motoreduktorów jest również ich precyzyjna i cicha praca. W motoreduktorach stosuje się różne rodzaje przekładni zębatej na ostatnim stopniu przełożenia, co sprawia, że wyróżniamy kilka typów motoreduktorów. Najczęściej spotykane są: motoreduktory walcowe (przekładnia walcowa), płaskie (przekładnia walcowa z wewnętrznym ukształtowaniem, dzięki któremu możliwe jest zmieszczenie kilku dodatkowych stopni przełożenia), stożkowe (przekładnia stożkowa), ślimakowe (przekładnia ślimakowa) oraz planetarne (przekładnia planetarna). W przypadku parametrów najważniejsze są: obroty wału wyjściowego, moment wyjściowy, współczynnik przeciążenia, a także pozycja pracy. To one mają wpływ na późniejsze zastosowanie motoreduktora.Motoreduktory i ich zastosowanie
Motoreduktory wykorzystywane są m.in. w maszynach przemysłowych, gdzie służą jako część napędu mieszadeł lub wirników rotorów i aeratorów, a także w suwnicach, transporterach, rozdrabniarkach, prasach, wytłaczarkach, kruszarkach, płuczkach oraz przy konstruowaniu kolejek podwieszanych. Motoreduktory pneumatyczne są z kolei używane w trudnych warunkach roboczych, które charakteryzują się np. dużą wilgotnością i zapyleniem. Wszystko to dzięki ich cechom: bezstopniowej regulacji momentu i prędkości obrotowej przez zmianę ciśnienia zasilania, niezakłóconej pracy w otoczeniu chemicznie agresywnym, wilgotnym i o podwyższonej temperaturze i korzystnego stosunku mocy oraz momentu obrotowego do masy.Ponadto motoreduktory pneumatyczne mają małe gabaryty, co pozwala na użycie ich również w automatach sprzedających – zauważa właściciel firmy Dormet, która zajmuje się sprzedażą specjalistycznych łożysk tocznych, elementów przeniesienia napędu oraz elementów techniki liniowej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Dodaj komentarz
Dziękujemy za dodanie komentarza
Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.
Błąd - akcja została wstrzymana