Artykuł sponsorowany

Kiedy należy przeprowadzić audyt energetyczny?

Kiedy należy przeprowadzić audyt energetyczny?

Prowadzenie jakiejkolwiek działalności gospodarczej wymaga energii, przeznaczonej między innymi do zasilenia niezbędnych urządzeń czy choćby utrzymania prawidłowej temperatury w pomieszczeniach. Zużycie energii wiąże się z kolei zazwyczaj z emisją szkodliwych związków oraz innym obciążeniem dla środowiska naturalnego. Dlatego w celu zoptymalizowania poboru, wykonuje się tak zwane audyty efektywności energetycznej. Kto, kiedy i dlaczego powinien go przeprowadzić?

Czym jest audyt energetyczny?

Audytem energetycznym nazywamy wykonaną przez specjalistów ekspertyzę, która pełni zasadniczo dwie funkcje. Po pierwsze wskazuje na aktualne i realne zużycie energii w danym obiekcie lub zespole budynków, instalacji etc. Po drugie – służy jako wskazówka dla podmiotu zlecającego audyt, jakie kroki można podjąć by zoptymalizować zużycie energii, np. w jaki sposób przeprowadzić termomodernizację danego obiektu, jakich rozwiązań technicznych użyć i jakie będą koszty takie inwestycji.

Audyt energetyczny a audyt efektywności energetycznej

Ze względu na podobieństwo nazw, audyt energetyczny oraz audyt efektywności energetycznej często są brane za jedno i to samo działanie. W rzeczywistości różnią się one pod względem statusu prawnego.

- Przeprowadzenie audytu energetycznego jest, zgodnie z Ustawą o efektywności energetycznej, obowiązkiem przedsiębiorstw, które spełniły określone warunki – mówi specjalista firmy IT-Energy - Audyt efektywności energetycznej jest z kolei ekspertyzą dowolną, której wykonanie może zlecić każdy przedsiębiorca, chcący zoptymalizować gospodarowanie energię w należących do niego obiektach.

Kiedy należy wykonać audyt?

Ustawa o efektywności energetycznej została wprowadzona 1 października 2016 roku. Od tamtego momentu zobowiązane w treści ustawy przedsiębiorstwa musiały w ciągu kolejnych 12 miesięcy przeprowadzić pierwszy audyt energetyczny. Kolejne audyty wykonuje się co 4 lata. Takich zobowiązań nie ma w przypadku audytów efektywności energetycznej, które można zlecić w dowolnym momencie. Należy jednak pamiętać, że wykonanie audytu jest konieczne, jeśli zamierzamy skorzystać np. z programów dofinansowania na termomodernizację budynku.

Kogo dotyczy obowiązkowy audyt?

Do wykonywania regularnych audytów energetycznych zobowiązane są firmy, które w ciągu dwóch poprzednich lat spełniły przynajmniej jeden z poniższych warunków:

  • Zatrudniały średniorocznie 250 lub więcej pracowników
  • Osiągały roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów, usług lub operacji finansowych przekraczających równowartość 50 milionów euro, bądź sumy aktywów bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyły równowartość 43 milionów euro.

Wykonawcą audytu mogą być jedynie podmioty niezależne od audytowanego przedsiębiorstwa, zatrudniające wykwalifikowanych specjalistów i posiadające uprawnienia do prowadzenia takie działalności. Wyniki audytu powinny być w ciągu 30 dni od jego wykonania przekazane do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, a także przechowywane do ewentualnej kontroli przez okres 5 lat. Warto pamiętać, że wyniki audytu nie zobowiązują przedsiębiorcy do wykonywania zaleceń sporządzonych przez firmę audytującą.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Dodaj komentarz

form success Dziękujemy za dodanie komentarza

Po weryfikacji, wpis pojawi się w serwisie.

form error Błąd - akcja została wstrzymana

pozostała liczba znaków: 1000

Komentarze użytkowników

Artykuł Cię zaciekawił? Dowiedziałeś się czegoś więcej? Koniecznie zostaw komentarz! Skomentuj jako pierwszy i podziel się swoimi wrażeniami. Napisz, jak oceniasz nasz artykuł i zostaw opinię. Weź udział w dyskusji. Masz wątpliwości i chcesz dowiedzieć więcej na temat poruszanego zagadnienia? Daj znać, o czym jeszcze chciałbyś przeczytać. Dziękujemy za Twój wkład w budowę bazy komentarzy. Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi artykułami i komentarzami innych użytkowników.

Dodaj komentarz jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.