fotościanka
13 stycznia 2021

Kategoria:
Inne

Jak zaprojektować fotościankę?

Nazwy fotościanka można użyć w odniesieniu do każdego rodzaju tła na sztywnym podłożu lub rozpiętego stelażu. Od klasycznych teł fotograficznych różni się tym, że jest samonośna, możliwa do ustawienia w dowolnym miejscu, bez dodatkowych prac montażowych. Drugim wyróżnikiem ścianki fotograficznej jest sposób zaprojektowania grafiki. Wbrew pozorom nie zawsze wystarczy umieszczone centralnie, duże logo czy „ładny obrazek”, aby powstało dobre tło fotograficzne. Jak zaprojektować profesjonalną fotościankę?

Fotościanka często pojawia się też pod nazwami ścianka medialna i ścianka prasowa. Niezależnie od nazwy cel jest ten sam: stworzenie dobrego tła do pracy przedstawicieli mediów i własnych pracowników, którzy przygotowują dokumentację filmową lub fotograficzną. Oczywiście fotościanki można wykorzystywać także w innych okolicznościach, np. na ślubach czy imprezach dla dzieci. Jednak w artykule skupiamy się na zastosowaniach medialnych i biznesowych.

Kiedy i w jakim celu warto organizować spotkania z mediami?

Nawet wtedy, gdy publikujemy na portalu społecznościowym zdjęcie z wakacji, to – świadomie lub nie – promujemy własną osobę i miejsce, w którym byliśmy. Każdy przedmiot, który znajdzie się w kadrze, staje się automatycznie promowanym „towarem”. Fotografia reklamowa to świadome umieszczanie w kadrze obrazów (zdjęć produktów, zwizualizowanych usług lub idei), które chcemy wypromować.

Przekaz reklamowy możemy stworzyć od podstaw samodzielnie lub skorzystać z pośrednictwa mediów. Kiedy warto zorganizować spotkanie z dziennikarzami? Właściwie należałoby zapytać, kiedy nie warto? Wprowadzamy na rynek nowy produkt, podpisaliśmy kontrakt, nawiązaliśmy współpracę, uhonorowano nas nagrodą branżową, przekazujemy pieniądze na cele społeczne, ufundowaliśmy stypendium, zmieniamy obsadę stanowisk w zarządzie, świętujemy rocznicę działalności – to tylko najbardziej oczywiste powody, aby zorganizować konferencję prasową. 

Każde wydarzenie publiczne, każdy event, na którym pojawiają się przedstawiciele mediów, to doskonała okazja, aby nasze logo, hasło reklamowe czy produkt znalazły się w fotorelacjach i nagraniach filmowych publikowanych przez media. Bardzo skutecznym narzędziem, które pozwala nam ten cel zrealizować, są właśnie ścianki medialne z odpowiednio skomponowanym kontentem.

Czy każda ścianka reklamowa może być fotościanką?

Poza dyskusją pozostaje to, że każda firma regularnie uczestnicząca w targach i konferencjach lub zajmująca się ich organizacją, powinna dysponować fotościanką. Najwygodniej jest operować kilkoma różnymi ściankami medialnymi. Nie obejdziemy się bez nich w czasie festiwali, pokazów mody czy promocji. Doskonale sprawdzą się też w przypadku wykładów, szkoleń i wszystkich innych publicznych wystąpień.

O ile nie ma wątpliwości, że ścianka medialna jest niezbędna, to pozostaje wybór optymalnego modelu. Czy do robienia zdjęć i nagrań filmowych nadaje się każda ścianka reklamowa? Specjalista z firmy DisplayPlanet, produkującej flagi, banery i ścianki reklamowe, nie ma co do tego wątpliwości: – Praktycznie każdy rodzaj ścianki reklamowej może być wykorzystany jako ścianka medialna. Liczy się nie typ konstrukcji, lecz to, jak zaprojektujemy wydruk. Nie zmienia to faktu, że do celów medialnych najczęściej stosowane są lekkie Mobilne Ścianki Flex Wall oraz ścianki Zipper Wall. Te pierwsze oferują maksymalną prostotę, szybkość montażu i bezproblemowe przemieszczanie. Z kolei modele Zipper Wall dodają do funkcjonalności niezwykle atrakcyjną formę: poza prostymi, dostępne są też ścianki w kształcie łuku i fali. Oba typy ścianek można zamówić w wersji dwustronnej, co jest dodatkowym ułatwieniem: pozwala na błyskawiczną zmianę aranżacji punktu medialnego. Gdy tworzymy stałą przestrzeń do kontaktu z mediami czy wystąpień publicznych, to z powodzeniem możemy użyć także Ścianek Reklamowych Pop-up oraz SEG Pop-up. Nie są tak mobilne, jak wymienione wyżej modele, ale prezentują się wyjątkowo okazale, przyciągają uwagę i doskonale organizują przestrzeń.

Gdy już wybierzemy odpowiedni model ścianki, staniemy przed równie poważnym wyzwaniem, jakim jest przygotowanie projektu graficznego.

Gdzie umieścić logo na ściance medialnej?

Projektując grafikę na fotościankę nie możemy zapominać, że w przeciwieństwie do innych obrazów reklamowych, musi ona uwzględniać silną interakcję z otoczeniem. Ostateczna kompozycja powstaje z połączenia obrazu fotościanki oraz fotografowanych ludzi lub obiektów.

Najprostszym i najbardziej uniwersalnym projektem wydruków na medialne ścianki reklamowe jest „tapeta”: na neutralnym tle, zgodnym z barwami firmowymi, wystarczy rozmieścić w regularnym układzie jednakowej wielkości logotypy. Taka forma brandingu w przestrzeni medialnej daje pewność, że na każdym zdjęciu i nagraniu wideo pojawi się nasze logo. Warto zadbać o odpowiednie rozmiary logotypów i o ustawienie fotografowanych osób lub obiektów w niewielkiej odległości od ścianki. W ten sposób skutecznie zapobiegniemy powstawaniu obrazów, na których nasze logo będzie nieobecne lub nieczytelne.

Znacznie trudniejszym zadaniem jest wybór odpowiedniej lokalizacji na ściance dla pojedynczego, dużego elementu graficznego czy hasła reklamowego. Pomocne mogą okazać się ogólne zasady kompozycji. Najważniejsza z nich mówi, że istotne elementy graficzne i tekstowe powinny znaleźć się w tzw. mocnych punktach obrazu. Odnajdziemy je na przecięciu linii poziomych i pionowych, które dzielą obraz na 9 równych części. Wykorzystanie dwóch dolnych mocnych punktów obrazu jest ryzykowne. Na ściance o wysokości 2,3 m znajdują się one na wysokości około 0,8 m: może się okazać, że zostaną zasłonięte lub nie zmieszczą się w ciaśniejszych kadrach. Najczęściej dzieje się tak wtedy, gdy fotografowane są osoby w pozycji stojącej. Jeżeli chcemy mieć pełną kontrolę nad kompozycją finalnego obrazu (ludzie plus ścianka), najlepiej ograniczyć ruch w kadrze. W tym celu wystarczy postawić stolik targowy, pulpit dla prelegenta czy stół dla większej liczby uczestników spotkania. 

Reguła rzutu oka i inne sposoby na przyciągnięcie uwagi

Skoro wiadomo, że obstawiamy raczej górne mocne punkty obrazu, to pozostaje wybór pomiędzy lewym i prawym. Jeżeli wybierzemy lewy, to fotografowane osoby powinny znaleźć się na prawo od środka ścianki – mając logo w prawym rogu, fotografowane obiekty umieszczamy po lewej stronie. Powszechnie znana jest prawidłowość, że nasz wzrok w pierwszej kolejności pada w okolicy prawego górnego punktu obrazu, więc to tutaj powinniśmy umieścić najważniejszy element naszej reklamy. 

Często wykorzystywaną prawidłowością jest też tzw. reguła rzutu oka. Bazuje ona na potwierdzonym badaniami przekonaniu, że nie analizujemy obrazu, lecz prześlizgujemy się po nim wzrokiem, a po chwili porzucamy go dla innego. Chyba że coś przykuje nasze spojrzenie. I to jest właśnie zadanie dobrej kompozycji obrazu reklamowego. Najłatwiej „złapać spojrzenie”, gdy ważny element graficzny czy tekstowy znajduje się w pustej przestrzeni obrazu, np. barwny kleks na białym tle. Ograniczenie ilości bodźców wizualnych sprawi, że odbiorca w naturalny sposób skoncentruje się na tym przekazie, który dla niego przygotowaliśmy.

Co najbardziej przyciąga wzrok? Kiedy najchętniej patrzymy na reklamę? Wtedy, gdy postać z reklamy spogląda prosto na nas: w takiej sytuacji automatycznie odwzajemniamy spojrzenie. Niemal tak samo łatwo dajemy się sprowokować do podążania za czyimś spojrzeniem: gdy postać z reklamy kieruje wzrok w jakąś stronę, natychmiast podążamy za nią, aby się dowiedzieć, co ją tak zainteresowało.

To zaledwie przedsmak skomplikowanej sztuki projektowania i wykorzystania w reklamie znajomości psychologii oraz wiedzy na temat przetwarzania bodźców wizualnych przez ludzki mózg. Jednak nawet zastosowanie opisanych wyżej prostych trików, pozwoli znacznie poprawić efektywność fotościanek.